سردبیرآزاداندیش

تشکر از شما بازدید کننده گرامی ، پایگاه نقدی بر اقتصاد ایران، در بخش باشگاه اقتصادی امروز خود برگزیده ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان را منتشر می نماید.

تیتر اخبار

1- بانک مرکزی بخشنامه‌ای برای کارمزد پیامک‌ها ندارد

2- افزایش 2 تا 24 هزار تومانی قیمت بلیت قطار از 11 مهر

3- 134اتوبوس متوقف شدند

4- هزاران درخواست برای واردات گندم داریم

5- هر ساعت حمام نمره 5000 تومان

6- 10 درصد مشمولان سهام عدالت جا ماندند

جهت آگاهی از متن کامل اخبار به ادامه مطلب مراجعه نمایید


بانک مرکزی بخشنامه‌ای برای کارمزد پیامک‌ها ندارد
ایرنا:  مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: رقم کارمزد تراکنش پذیرندگان پایانه‌های فروش به میزان مانده‌گیری است و با توجه به اینکه کارمزد مانده‌گیری 120 تومان است، بنابراین کارمزد دریافتی از تراکنش پذیرندگان کارتخوان‌ها نیز همین رقم خواهد بود. ناصر حکیمی در گفت‌وگویی درباره تاثیر دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها بر گسترش بانکداری الکترونیک، افزود: بخشنامه مربوط به دریافت کارمزدها از پذیرندگان کارتخوان‌ها دو سال پیش صادر شده بود اما اجرایی نشد و هم‌اکنون با تغییراتی خواستار اجرایی‌شدن آن هستیم.  وی با تاکید بر اینکه میزان کارمزد دریافتی رقم قابل تحملی خواهد بود، اظهار داشت: هرچند بخشی از کارمزدها از پذیرندگان پایانه‌های فروش دریافت می‌شود اما بانک‌ها همچنان 60 درصد کارمزدها را پرداخت می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به دنبال درآمدزایی نیست، تصریح کرد: این کارمزدها به بانک مرکزی و بانک‌ها ارتباطی ندارد بلکه مرتبط با شرکت­های پرداخت الکترونیک است.این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره دریافت کارمزد از پیامک‌ها توسط بانک‌ها نیز گفت: دریافت هزینه بابت پیامک از برنامه‌های بانک مرکزی نیست و بخشنامه‌ای در این خصوص ندارد. وی همچنین تاکید کرد: دریافت کارمزد از دستگاه‌های خودپرداز صادرکننده کارت نیز در دستور کار بانک مرکزی نیست. 
 
افزایش 2 تا 24 هزار تومانی قیمت بلیت قطار از 11 مهر
فارس:دبیر انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده از 11 مهرماه حدود 30‌درصد بلیت قطارها بدون افزایش قیمت و مابقی با رشد قیمتی 2 تا 24 هزار تومانی روبرو خواهند شد.‌ غلامحسین عبداللهی اظهار داشت: ‌با توجه به اجرایی‌شدن اصل 44 قانون اساسی در حوزه ریلی و واگذاری آن به بخش غیردولتی، دولت عملا وظایف حاکمیتی و نظارتی را برعهده دارد و عملیات حمل‌ونقل ریلی مسافر به طور کامل برعهده بخش خصوصی قرار گرفته است. وی با بیان اینکه  بخش خصوصی برای مدیریت بنگاه اقتصادی و پوشش کامل هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری باید به منابع درآمدهای فروش بلیت اکتفا کند افزود: افزایش قیمت بلیت به میزان معقول و متناسب با افزایش هزینه‌های سالانه (قیمت واقعی) ازجمله راهکارهای اساسی در این زمینه است‌. دبیر انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی با اشاره به شیوه قیمت‌گذاری تکلیفی از سوی دولت‌، ثابت‌ماندن و یا افزایش حداقلی تعرفه بلیت قطارهای مسافری‌ را از جمله موضوعات مورد اختلاف دولت و بخش خصوصی  برشمرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با توجه به افزایش تورم در حوزه حمل‌ونقل ریلی شاهد هیچ‌گونه افزایش قیمتی نبوده‌ایم و این مساله شرکت‌های مذکور را دچار زیان کرده است. وی با بیان اینکه این تداوم ضرر و زیان منجر به گریزان‌شدن شرکت‌های بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری مجدد در این حوزه می‌‌‌‌شود اضافه کرد: درحال حاضر بخش خصوصی حجم عمده‌ای از جابه‌جایی مسافران را برعهده دارد. 
 
134اتوبوس متوقف شدند
ایسنا: حادثه‌های پی در پی سرانجام گریبان اسکانیا را گرفت تا رفت و آمد این اتوبوس‌های پرتردد در جاده‌های کشور با محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای همراه شود و در آخرین اقدام مجوز تردد 134 دستگاه اسکانیا به حالت تعلیق درآمد .ستاد ایمنی حمل ونقل در یکی از آخرین جلسات خود، بار دیگر به موضوع ایمنی اتوبوس‌های اسکانیا ورود کرد و فیلترهای جدیدی را بر سر راه این اتوبوس‌ها که در سال‌های گذشته پای ثابت تمام حوادث جاده‌ای خونبار بوده‌اند قرار داد. طبق این تصمیمات 700 دستگاه اتوبوس اسکانیا باید برای کنترل و بررسی تغییرات به کارخانه مراجعه کنند و با‌توجه به استانداردهای آن مورد تایید مجدد قرار گیرند. از سوی دیگر کارت هوشمند تردد 134 اتوبوس نیز به علت انجام تغییرات عمده و دستکاری به حالت تعلیق در آمده و رانندگان آنها باید برای دریافت دوباره مجوز اقدام کنند. این محدودیت‌ها در حالی اعمال می‌شوند که درحال حاضر اتوبوس‌های اسکانیا سهم ویژه‌ای در ناوگان اتوبوس‌های بین شهری ایفا می‌کنند و به خصوص در مسیرهای VIP و ویژه بسیار پرترددند. هر چند رئیس اتحادیه اتوبوس‌های بین‌شهری کشور پیش از این به ایسنا گفته بود محدودیت‌های ایجادشده بر سر راه اسکانیا، در مدیریت سفرهای جاده‌ای تاثیر چندانی نخواهد داشت. به گفته عامری، با توجه به تنوع اتوبوس‌های فعال در مسیرهای مختلف کشور، محدودیت و یا توقف اسکانیا چندان دردسرساز نخواهد بود و ظرفیت ناوگان پاسخگوی نیاز مسافران خواهد بود. 
 
هزاران درخواست برای واردات گندم داریم
تسنیم: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه هم‌اکنون هزاران درخواست برای واردات گندم به این وزارتخانه ارسال شده است، گفت: هرکس در شورای خرید گندم بتواند قیمت پایین‌تر و توانایی واردات محصول باکیفیت‌تری داشته باشد مجوز می‌‌‌‌گیرد.علی قنبری مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی  اظهارداشت: درحال حاضر فقط واردات گندم با وزارت صنعت، معدن و تجارت است و متولی واردات شکر و برنج و روغن هم بخش خصوصی است. البته مسئول خوراک‌های دامی هم وزارت کشاورزی است .وی افزود: هر واردکننده‌ای که در شورای خرید گندم بتواند قیمت پایین‌تر و البته توانایی واردات محصول باکیفیت‌تری را داشته باشد می‌‌‌‌تواند مجوز واردات را کسب کند. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اضافه کرد: البته ما مجاز به واردات  7 میلیون تن گندم به کشور هستیم و مابقی نیازها از داخل کشور تأمین می‌شود. قنبری با بیان این مطلب که  شرکت‌های خارجی و داخلی می‌‌‌‌توانند با کسب شرایط لازم درخواست خود را برای وردات برخی از کالاهای تعریف‌شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کنند، گفت: هر واردکننده‌ای که قیمت مناسبی را اعلام کند و محصولات باکیفیتی را به کشور بیاورد می‌‌‌‌تواند مجوز واردات را دریافت کند . 
 
هر ساعت حمام نمره 5000 تومان
میزان: رئیس اتحادیه گرمابه‌داران و سونا نرخ استفاده از گرمابه‌های تهران را ساعتی پنج هزار تومان اعلام کرد: نرخ گرمابه‌های تهران پس از هدفمندی یارانه‌ها از متری مکعب 25 تومان طی سه سال اخیر از 700 تومان به رقم فعلی افزایش یافته است. سیدمهدی سجادی نیری با اشاره به تعطیلی تدریجی گرمابه‌های استان تهران طی 15 سال گذشته اعلام کرد: تعداد گرمابه‌های تهران طی 15 سال از یک هزار گرمابه به 125 گرمابه تنزل یافته است. وی محل استقرار گرمابه‌های تهران را در منطقه جنوب تهران و منطقه بازار اعلام کرد و افزود: در منطقه غرب و شرق تهران هم تعدادی گرمابه وجود دارد که میزان تقاضا از آنها در مقایسه با منطقه جنوب کشور بسیار کمتر است. رئیس اتحادیه گرمابه‌داران و سونا، در ادامه بیشترین متقاضیان استفاده از گرمابه‌های تهران اقشار آسیب‌پذیر جامعه اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون کارگران ساختمانی، و کارگران فعال در میادین میوه و تره‌بار بیشترین متقاضیان استفاده از گرمابه در تهران هستند. وی با بیان اینکه گرمابه شیک و به روز وجود ندارد ادامه داد: به طور کل می‌‌‌‌توان گفت از 20 سال گذشته گرمابه جدیدی ساخته نشده است. راه‌اندازی گرمابه در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌توان فقط بنا بر هوس مردم که شاید زمانی به گرمابه بروند مجموعه‌ای دایر کرد. سجادی نیری همچنین از تمام‌شدن نسل دلاک و کارگر گرمابه خبر داد و ادامه داد: حمام‌های سنتی ایران در ترکیه ساخته شده و به نام ترکیه ثبت شده‌اند و از طریق تبلیغات دراین رابطه جذب گردشگر و درآمدزایی می‌کنند. 
 
10 درصد مشمولان سهام عدالت جا ماندند
مهر: رئیس اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت اعلام کرد: 10‌درصد از مشمولان سهام عدالت در مراحل هجده‌گانه توزیع سهام جا مانده‌اند که پیشنهاد کرده‌ایم دولت فرصت دیگری برای این گروه در صورت امکان در نظر بگیرد .داریوش پاک‌بین در گفت‌وگویی با بیان اینکه ارزش سهام عدالت حداقل تا 5/2 برابر افزایش یافته است و نباید اجازه دهیم عده‌ای از این فرصت برای رانت‌خواری استفاده کنند، گفت: گاهی گفته می‌‌‌‌شود که برخی سهامداران عدالت آن را به صورت وکالتی می‌‌‌‌فروشند که غیرقانونی است و سبب متضررشدن دو طرف معامله خواهد شد .رئیس اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت افزود: حالا که دولت و مجلس تلاش می‌‌‌‌کنند این سهام آزادسازی و خرید و فروش شود، انتظار داریم بستری فراهم شود که سهامداران سهام عدالت بتوانند از همه دستاوردها و مزیت‌های آن بهره‌مند شوند و سازوکار دادوستد شفاف و بدون پیامدی منفی مانند ایجاد انحصار در بخش خصوصی مدنظر باشد. وی ضمن توصیه به شهروندان مبنی بر اینکه این سهام را حتما نگهداری کنند و به راحتی از دست ندهند، اظهارداشت: طرح توزیع سهام عدالت که از سال 1385 آغاز شده است و با توزیع سهام عدالت کارگران ساختمانی و فصلی تکمیل خواهد شد. پاک‌بین گفت: باید همه تلاش کنیم این طرح به همه اهداف خود یعنی انتقال مدیریت و مالکیت به مردم و گسترش عدالت اجتماعی و توسعه فرهنگ سهامداری برسد. 
مهدی حیدرپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی