سردبیر آزاداندیش

پرواضح است،یک خبرنگار باید دارای اطلاعات وسیعی بوده و در تمام زمینه‌ها به اندازه‌ی نیاز خویش آگاهی داشته تا بتواند در مواقع لازم و ضروری به استمداد همین اطلاعات، اخبار صحیحی را به جامعه انتقال داده و در واقع روشنگری لازم را انجام دهد.

به واقع یک خبرنگار باید مسئولیت اجتماعی داشته و در کارش نیز سرعت عمل داشته باشد، داشتن قدرت تجزیه و تحلیل و نقد علمی موضوعات و اخبار را داشته باشد متاسفانه در اینجا به حرفه خبرنگار نگاه علمی وجود ندارد و روزنامه نگار باید بتواند با جامعه خود ارتباط درست برقرار نماید و توانایی پیش بینی وقایع و اتفاقات را داشته باشد و در کارش احساسات و گرایش های سیاسی و قومی و قبیله ای را لحاظ نکند و در نهایت به زبان مردم و نیازهای آنان توجه کند.

امابحث قابل تامل در خصوص خبرنگاری، این است که حرفه‌ی روزنامه‌نگاری و خبرنگاری از مشاغل سختی است که پس از کار در معدن به لحاظ سختی و مشقتی که در آن وجود دارد، رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده و متاسفانه هنوز بسیاری از مردم در جامعه‌ی ایرانی درک درستی از این موضوع نداشته و با این شغل آشنایی ندارند و از سختی‌های آن نیز آگاه نیستند.

درتکمیل مقدمه عنوان شده بایستی به این نکته اشاره نمودکه:حرفه خبرنگاری برخلاف ایران در کشورهای توسعه‌یافته دارای اهمیت و جایگاه بسیار ویژه‌ای است و کسانی که در این حرفه مشغول به فعالیت‌اند‌، افراد خاصی هستند که فعالیت های آنان می تواند در پیشبرد جامعه ی بشری مفید باشد و در جامعه احترام ویژه ای دارند.

به واقع بایستی اذعان نمود، اگرچه فعالیت خبرنگاری و روزنامه‌نگاری در همان کشورهای توسعه‌یافته نیز با کشور ایران تفاوت دارد و یک خبرنگار و روزنامه‌نگار هنگامی که این نام را به یدک می‌کشد سعی می‌کند از عهده‌ شغل خویش برآید و در کشور ایران این اتفاق نیافتاده است.

درکشور ما به‌دلیل مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه این قشر از جامعه قرار دارد، تصور بسیاری از مردم در مورد آنها، بیشتر بازاریاب است تا یک خبرنگار که البته در برخی موارد نیز صدق می‌کند و برخی در لباس خبرنگاری بازاریابی می‌کنند.

متاسفانه همین عدم تفکیک این دوشغل "خبرنگاری و بازاریابی"کاملا مجزا از همدیگر باعث شده تا شناخت و احترامی که یک خبرنگار از جامعه‌ خویش انتظار دارد همواره مانند عقده‌ای سرنگشاده در گوشه‌ای از ذهن‌اش بماند.

ناگفته نماند که شغل بازاریابی نیز به عنوان یک شغل مورد احترام است و کسانی که در این حرفه فعالیت دارند نیز باید از جایگاه اجتماعی در خور شأن خویش برخوردار باشند اما در این عدم تفکیک، عوامل بسیاری دخالت دارند که مشکلات اقتصادی می‌تواند نقش اصلی را در این بین بر عهده داشته باشد.

 با این وجود انتظار می‌رود که مسئولین مربوطه برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قدمی بردارند و خود خبرنگاران نیز برای حفظ اعتبارحرفه‌ی خویش و جدایی آن از حرفه‌های دیگر مانند بازاریابی تلاش کنند "واقعا خبرنگار باشند".

در پایان و به نظر نگارنده"مهدی حیدرپور"حرفه‌‌ خبرنگاری به خودی خود دارای مشکلات فراوانی است اما این مشکلات در مورد بانوانی که این حرفه را به‌عنوان شغل، انتخاب کرده‌اند بیشتر به چشم می‌آید.

 تمام این مشکلات نشان‌دهنده‌ این موضوع بسیار مهم اما مغفول مانده است که خبرنگاران علی‌الخصوص زنان خبرنگار از امنیت شغلی کافی برخوردار نیستند" و امید می‌رود که مسئولین به این امر بسیار مهم که می‌تواند در امر اطلاع‌رسانی نقش سازنده‌ای ایفا کند توجه ویژه‌ای داشته باشند.


۱۱۰ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۱۳۰
موافقین۱ مخالفین۰
برچسب ها : , , ,
نظرات
نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
... man1357.blog.ir