تشکر از شما بازدید کننده گرامی ، پایگاه نقدی بر اقتصاد ایران، در بخش باشگاه اقتصادی امروز خود برگزیده ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان را منتشر می نماید.
تیتر اخبار
برخورد تعرفهای با مشترکان پرمصرف آب
مهر: مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به اینکه به دنبال تصویب طرح برخورد با مشترکان پرمصرف آب در دولت هستیم، گفت: تعرفههای فاضلاب باید اصلاح شود. محمد پرورش با اعلام اینکه تعرفههای فاضلاب اصلاح خواهد شد، گفت: درحال حاضر، در تهران طبق تعرفه برای دفع هر مترمکعب فاضلاب از مشترکان 65 تومان دریافت میشود در حالی که قیمت تمامشده جمعآوری و دفع هر مترمکعب فاضلاب، 560 تومان هزینه دارد. مدیرعامل آبفای استان تهران اظهارداشت: در بخش فاضلاب به دلیل بالابودن هزینههای اجرای تاسیسات فاضلاب، به دنبال اصلاح تعرفههای این بخش هستیم. وی با بیان اینکه اجرا و احداث تاسیسات فاضلاب سرمایهبر است افزود: برای اجرای شبکههای جمعآوری و احداث تصفیه خانههای فاضلاب، هزینههای بسیار سنگینی صرف میشود و در مجموع، اجرای طرحهای فاضلاب در جهان جزو طرحهای سرمایهبر است. به گفته پرورش، اصلاح تعرفه در این بخش کمک قابلتوجهی برای توسعه و تسریع در اجرای طرحهای فاضلاب خواهد بود. وی درباره طرح قطع آب مشترکان پرمصرف تهرانی تصریح کرد: در هفتههای گذشته، طبق برنامه اعلامشده، آب بیش از 3 هزار مشترک پرمصرف تهرانی به مدت 7 ساعت قطع شد. وی با بیان اینکه در قطع آب مشترکان تهرانی به دنبال بازدارندگی هستیم گفت: وزارت نیرو به دنبال مصوبهای برای برخورد قانونی با مشترکان پرمصرف است.
هشدار مشاور وزیر صنعت به واردکنندگان خودرو
ایسنا: در حالیکه گفته میشود برخی از برندهای خودروهای وارداتی به کشور فاقد سیستم خدمات پس از فروش هستند مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید میکند که این اقدام خلاف قانون است. در سالهای اخیر روند واردات خودرو به کشور افزایش یافته است بهگونهای که علاوه بر افزایش کمی واردات، بیشترشدن تنوع مدل و برند خودروهای وارداتی را شاهد هستیم. در این میان به گفته برخی از فعالان بازار خودرو و همچنین دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو، برخی از برندهای خودروهای وارداتی به کشور فاقد نمایندگی رسمی و سیستم خدمات پس از فروش هستند. در این زمینه مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه گفته میشود برخی برندهای خودروهای وارداتی به کشور فاقد نمایندگی خدمات پس از فروش هستند، اظهار میکند: این موضوع خوب نبوده و باید ساماندهی شود. بیوک علیمرادلو ادامه میدهد: طبق قانون تمام برندهای خودروهای وارداتی باید سیستم خدمات پس از فروش داشته باشند بهگونهای که حتی در قانون مشخص شده که به ازای چه تعداد خودروی وارداتی، چند نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش باید ایجاد شود. وی خاطرنشان میکند: بنابراین اگر برخی از برندهای خودروهای وارداتی نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش ندارند این موضوع تخلف بوده و باید به آن رسیدگی شود زیرا براساس قانون هر برند وارداتی برای ورود به کشور باید خدمات پس از فروش رسمی داشته باشد و در غیر این صورت برخلاف قانون عمل شده است.
سوال نمایندگان از ۴ وزیر اقتصادی
فارس: در هفته جاری ۴ وزیر اقتصادی راهی مجلس میشوند. بر اساس دستور کار کمیسیونهای مجلس روز یکشنبه کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با رئیس سازمان هدفمندسازی یارانهها درباره پرونده مطروحه جلسه خواهد داشت. بر این اساس روز سهشنبه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمیسیون اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان: عیسی دارایی، سیدناصر موسوی لارگانی، محمدحسین فرهنگی، محمدمهدی مفتح، حسینعلی حاجی دلیگانی، جعفر قادری و فاطمه آلیا حاضر خواهد شد. کمیسیون اقتصادی نیز در هفته پیشرو مباحث مربوط به اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم و بررسی طرح الحاق 7 بند به ماده 34 قانون پولی و بانکی کشور را در دستور کار دارد. براساس این گزارش مسئولان دولتی جهت ارائه گزارش عملکرد تبصره 4 قانون بودجه سال 93 در خصوص استفاده دستگاههای اجرایی و بخشهای خصوصی و تعاونی از تسهیلات تأمین مالی خارجی فاینانس روز سهشنبه در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ارائه میشود. همچنین گزارش دیوان محاسبات در خصوص عملکرد 6 ماهه تبصره 21 قانون بودجه سال 93 درباره هدفمندکردن یارانهها روز دوشنبه بررسی میشود. کمیسیون صنایع و معادن روز سهشنبه میهمان وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان: سیدرمضان شجاعی کیاسری، نادر قاضیپور، عباس قائد رحمت، علی ایرانپور و مهرداد بذرپاش است.
90درصد جمعیت روستایی کشور راه آسفالت دارند
ایرنا: معاون ساخت و توسعه راه روستایی وزیر راه و شهرسازی گفت: درحال حاضر 90 درصد جمعیت روستایی کشور از راه آسفالت برخوردار هستند. سیدحسین میرشفیع شامگاه پنجشنبه در حاشیه افتتاح طرحهای راهسازی در جنوب کرمان افزود: 103 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت در سطح کشور وجود دارد که تا پایان سال دو هزار کیلومتر راه دیگر نیز احداث خواهد شد.
وی تصریح کرد: 17 هزار کیلومتر راه آسفالت برای روستاهای بالای 50 خانوار و 23 هزار کیلومتر راه آسفالت نیز برای روستاهای بین 20 تا 50 خانوار در کشور نیاز است. وی گفت: اگر در مدت دوسال 50 هزار میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده شود میتوان 40 هزار کیلومتر راه روستایی را احداث کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بهبود کیفیت راههای احداثی از اولویتهای این وزارتخانه است و در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. وی همچنین با اشاره به فعالیتهای یک سال گذشته ادارهکل راه و شهرسازی جنوب کرمان در حوزه راه روستایی گفت: در این مدت 132 کیلومتر راه روستایی احداث و 85 کیلومتر هم روکش آسفالت شده است. میرشفیع تاکید کرد: یکهزار کیلومتر راه روستایی برای روستاهای بالای 50 خانوار جنوب کرمان نیاز است که برنامهریزی شده در مدت سه سال این راهها احداث شود. 58 طرح راه روستایی با 132 کیلومتر طول راهها و هفت کیلومتر دیگر از بزرگراه خلیج فارس کرمان افتتاح شد.
برای افزایش کیفیت تولید به زور هم متوسل میشویم
تسنیم: معاون وزیر نفت گفت: ما از شرکتهای پتروشیمی میخواهیم که افزایش کیفیت محصولاتشان را مدنظر قرار دهند و در این زمینه اگر با صحبت به جایی نرسیدیم و لازم شد زور هم به کار میبریم. عباس شعری مقدم در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست در جمع فعالان بخش خصوصی گفت: زمانی تمامی شرکتهایی که امروز در دست بخشهای غیردولتی هستند، زیر نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود و برای ما هم فقط منافع ملی مطرح بود، اما برای بخش خصوصی چیزی که مطرح است، سود است. وی افزود: مثل جوجههایی که دهانشان مرتب برای غذا باز است، سرمایهگذاران و سهامداران شرکتها مرتب دهانشان باز است تا سود به آنها پرداخت شود، یک روز هم سود کم شود؛ در بورس اتفاقاتی میافتد و میگویند واویلا شده است. معاون وزیر نفت با بیان اینکه وظیفه حاکمیتی ما این است که به بحث کیفیت در تولید توجه کنیم، گفت: اعضای هیئت مدیره شرکتها از دو طرف تحت فشارند یکی از طرف ما که میگوییم منافع ملی را رعایت کنید و افزایش کیفیت را به آنها گوشزد میکنیم و یکی از طرف سهامدارانشان که سود بیشتر میخواهند. ما سعی میکنیم در صحبتهایمان به آنها بگوییم کمتر به سهامدارانشان توجه کنند و بیشتر به منافع ملی توجه داشته باشند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: ما از شرکتهای پتروشیمی میخواهیم که به فکر سود پایدار باشند و افزایش کیفیت محصولاتشان را مدنظر قرار دهند.
درآمد 800 میلیارد تومانی وزارت بهداشت کجا هزینه شد؟
ایلنا: مدیرعامل بیمه البرز با بیان این مطلب که قرار بود نیروی انتظامی در مقابل گرفتن درصد از محل بیمه شخص ثالث گزارش سالانه از میزان تصادفات و خسارتهای جادهای بدهد، گفت: اما ارائه گزارش از سوی این ارگان به باد فراموشی سپرده شد و تنها پرداخت سالانه 200 میلیارد تومان سر جای خود باقی ماند همچنین، با توجه به اینکه وزارت بهداشت سالانه 800 میلیارد تومان از محل حق بیمه شخص ثالث درآمد دارد، از مجلسیها بابت اینکه این درآمد در چه بیمارستانهایی هزینه شده است توضیح بخواهد. رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه البرز در خصوص کسر ۳۳ درصدی از حق بیمه شخص ثالث، گفت: کسر بخشی از آن میتواند مستقیما به نفع مردم باشد مانند ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده همچنین، کاهش سهم سالیانه ۲۰۰ میلیارد تومانی نیروی انتظامی و ۱۰ درصدی وزارت بهداشت نیز بر ارائه کیفیت خدمات شرکتهای بیمهای به مردم موثر خواهد بود. وی مالیات ارزش افزوده را عادلانهترین ابزار مالیاتی دانست و افزود: در کشوری که ضریب نفوذ بیمهای زیر ۲ درصد است گرفتن این مبلغ از مردم موجب دورشدن مردم از فرهنگ بیمه میشود. تاجدار در خصوص سهم سالیانه ۲۰۰ میلیارد تومانی نیروی انتظامی از حق بیمه شخص ثالث، گفت: در سال ۸۶ که این قانون تصویب شد قرار بر این بود که نیروی انتظامی با ارائه خدمات و سرویسهای ایمنی منجر به کاهش تصادفات و خسارتهای جادهای شوند.