تشکر از شما بازدید کننده گرامی ، پایگاه خبری نقدی بر اقتصاد ایران، در بخش باشگاه اقتصادی امروز خود برگزیده ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان را منتشر می نماید.
تیتر اخبار
1- معامله 436 هزار میلیارد ریال سهم در بورس
2- مهلت سه ماهه بانک مرکزی به متقاضیان تاسیس صرافی
3- مناقشه 60 میلیاردی ایرانخودرو و شورای رقابت
4- حذف کامل پروازهای شبانه مهرآباد از دیروز
5- بودجه هزار میلیارد ریالی دولت برای تکمیل پل خلیجفارس
6- محکومیت رژیمصهیونیستی به پرداخت جریمه به ایران
جهت آگاهی از متن کامل اخبار به ادامه مطلب مراجعه نمایید
معامله 436 هزار میلیارد ریال سهم در بورس
ایرنا: از ابتدای امسال، 118 میلیارد و 135 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 436 هزار و 841 میلیارد ریال دادوستد شده است. در این مدت 72 هزار و 458 خریدار در 254 هزار و 740 دفعه به داد و ستد پرداختند.در این مدت، تعداد دو میلیون و 969 هزار و 541 سرمایه گذار، در 10 میلیون و 22 هزار و 893دفعه این تعداد سهام را خریداری کردهاند. بازار سهام از ابتدای سال 175 روز کاری فعالیت داشته است.همچنین در هفته منتهی به 19 آذر ماه، سه میلیارد و 151 میلیون سهم به ارزش هفت هزار و 707 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.براساس آمار موجود، در این مدت، همه سهام خریداری شده به صورت خرد و بلوک معامله شد.شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفتهای که گذشت با کاهش 14/1 درصدی به 71 هزار و 43 واحد رسید.در عین حال شاخص صنعت در آخر هفته، بر روی عدد 59 هزار و 521 واحد ایستاد. شاخص بازار اول به 52 هزار و 313 واحد و شاخص بازار دوم به 139 هزار و 868 واحد رسید.در هفته منتهی به 19 آذرماه، تعداد 674 هزار و 718 برگه اوراق مشارکت به ارزش 676 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار معامله شد. این در حالی است که از ابتدای سال 11 میلیون و 308 هزار و 647 برگه اوراق مشارکت به ارزش 11هزار و 313 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار خریداری شده است.
مهلت سه ماهه بانک مرکزی به متقاضیان تاسیس صرافی
مهر: بانک مرکزی گزارش داد «به اطلاع تمام متقاضیانی که نسبت به ثبت تقاضای تأسیس صرافی در سامانه بازار غیرمتشکل پولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام نمودهاند میرساند؛ نظر به تصویب دستورالعمل اجرایی ناظر بر تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافیها 28 مردادماه 93 توسط شورای پول و اعتبار، مقتضی است حداکثر تا پایان سال جاری ضمن مراجعه به سامانه مذکور به آدرسnbfi.cbi.ir (بخش صرافیها) قسمت مشاهده وضعیت صرافی با استفاده از کدرهگیری دریافتی در زمان ثبت نام، نسبت به مشاهده و در صورت لزوم، اصلاح اطلاعات موجود و نیز اعلام پذیرش یا عدم پذیرش شرایط و ضوابط مورد نظر این بانک اقدام نمایند.کدرهگیری مربوط به تقاضاهای ثبت شده توسط متقاضیان در بخش صرافیها (قسمت بازیابی کدرهگیری) از سامانه فوقالذکر قابل دسترسی و بازیابی می باشد.آن دسته از متقاضیانی که پیش از ششم آذر ماه 91 نسبت به ارائه تقاضا به منظور دریافت مجوز صرافی به این بانک اقدام نمودهاند و فاقد کدرهگیری مربوط به تقاضای ارائهشده میباشند، لازم است پس از کسب اطلاع از کدرهگیری مربوطه از طریق تماس با شماره تلفن 22257057 ظرف مدت زمان مذکور(حداکثر تا پایان سال جاری)نسبت به مشاهده وضعیت، تکمیل و اصلاح اطلاعات موجود و همچنین اعلام پذیرش یا عدم پذیرش شرایط و ضوابط مورد نظر این بانک اقدام نمایند. صرفاً تقاضای آن دسته از متقاضیانی که نسبت به مشاهده و پذیرش شرایط و ضوابط مورد نظر این بانک اقدام کرده باشند، در برنامههای کاری این بانک قرار میگیرد».
مناقشه 60 میلیاردی ایرانخودرو و شورای رقابت
ایسنا: تفاوت قیمت شورای رقابت با نرخ پیشنهادی خودروساز با توجه به برنامه عرضه حدودا 10 هزار دستگاه دنا در سال جاری، مبلغی حدود 60 میلیارد تومان است.چهارشنبه هفته گذشته با پایان یافتن جلسه شورای رقابت، اعضای این شورا از تعیین قیمت 41 میلیون و 900 هزار تومان برای خودروی دنا خبر دادند. تعیین قیمت حدودا 42 میلیون تومانی برای دنا در حالی بود که شرکت ایرانخودرو پیشنهاد قیمت 48 میلیون تومانی برای این خودرو را به شورای رقابت ارائه کرده بود.همین تفاوت حدودا شش میلیون تومانی بین قیمت پیشنهادی با قیمت تعیین شده باعث شد که بلافاصله معاون فروش و بازاریابی شرکت ایرانخودرو از نپذیرفتن قیمت جدید و ارسال نامه اعتراضآمیز به شورای رقابت خبر دهد. عبدا... بابایی البته اعلام کرد که در صورت اصرار شورای رقابت بر قیمت تعیین شده، احتمال توقف خط تولید دنا وجود دارد زیرا عرضه این محصول با قیمت 42 میلیون تومان موجب ضرر و زیان ایرانخودرو خواهد شد. البته یک روز بعد نیز شورای رقابت در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که قیمت 41 میلیون و 900 هزار تومانی تعیین شده برای دنا قطعی بوده و در قیمتگذاری این خودرو تجدیدنظر نخواهد شد. با توجه به برنامه عرضه حدودا 10 هزار دستگاه دنا در سال جاری، تفاوت قیمت تعیین شده از سوی شورای رقابت با قیمت پیشنهادی دنا از سوی ایران خودرو برای 10 هزار دستگاه خودروی دنا، مبلغی حدود 60 میلیارد تومان است.
حذف کامل پروازهای شبانه مهرآباد از دیروز
فارس:طبق وعده شرکت فرودگاهها پروازهای شبانه مهرآباد بین ساعات ۲۴ تا ۵ صبح از دیروز تقریباً حذف و غیر از پروازهای آمبولانسی، نظامی و یا تأخیری، پرواز مسافری در این ساعات وارد فرودگاه مهرآباد نمیشود اما میتوان با اجرای زیرساختها برخی از پروازهای داخلی شبانه را به فرودگاههای اطراف تهران منتقل کرد.فرودگاه مهرآباد با پیشرفت جمعیت شهری و ساختوساز، حالا در میان انبوه ساختمانهای مسکونی قرار گرفته است و لازم بود در راستای آسایش بیشتر ساکنان اطراف این فرودگاه و کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی، آلایندههای صوتی و افزایش ایمنی بیشتر پرواز، مکان آن جابهجا شود. اما جابهجایی فرودگاه مهرآباد بنا به گفته متولیان دههاهزار میلیارد تومان هزینه دارد و انتقال آن هم تا 10 سال دیگر امکانپذیر نیست.مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور در اینباره میگوید: جابهجایی فرودگاه مهرآباد از پیش از انقلاب در دستور کار دولتها بوده است اما به دلیل آنکه پس از انقلاب با جنگ 8 ساله مواجه شدیم توسعه زیرساختهای فرودگاه امام خمینی انجام نشد البته فرودگاه امام از نظر اراضی تحت تملک سومین فرودگاه دنیا است اما درحال حاضر حداکثر 6 میلیون مسافر پذیرش میکند.محمدعلی ایلخانی با بیان اینکه برای انتقال پروازهای مهرآباد باید حتما فاز دوم فرودگاه امام ساخته شود گفت: روزانه 330 پرواز غیر نظامی و 12 پرواز نظامی در فرودگاه مهرآباد انجام میشود.
بودجه هزار میلیارد ریالی دولت برای تکمیل پل خلیجفارس
ایلنا: سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه طرح ملی پل خلیج فارس تا پایان سال 95 به بهرهبرداری میرسد، گفت: دولت یازدهم برای تکمیل این طرح 100 میلیارد تومان اختصاص داده است.علیاکبر شعبانیفر اظهار کرد: این طرح عظیم نقش مهمی در انتقال کالا و تحولات اقتصادی در مسیر کریدور شمال– جنوب خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه قرار بود این طرح در مدت 4 سال به بهرهبرداری برسد، افزود: درحال حاضر مراحل اجرایی این پروژه سرعت بیشتری به خود گرفته است. سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به بودجه 150میلیارد تومانی دولت قبل برای این طرح خاطرنشان کرد: با اجرای طرح پل خلیج فارس به طول2200 متر بین بندر لافت در قشم و بندر پهل در بندرعباس، جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل خواهد کرد. شعبانیفرد با بیان اینکه این پروژه درحال حاضر 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این طرح را قرارگاه خاتمالانبیا در دست اجرا دارد. سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: به منظور ایجاد تغییرات اساسی در ساختار پروژه مراحل اجرایی آن با توقف 6 ماهه همراه شد. پل خلیجفارس در دو محور رفت و دو محور برگشت و نیز یک خط راهآهن با عرض 5/18 متر و ارتفاع متفاوت از 15 تا 23 متر از مد کامل آب دریا تا پایان سال 95 به بهرهبرداری خواهد رسید و مسئولان ارشد نظام بهویژه رئیسجمهوری بر اجرای کامل طرح جامع ارتباطی خلیجفارس با محوریت پل، بهعنوان نماد ملی کشور تاکید دارند.
محکومیت رژیمصهیونیستی به پرداخت جریمه به ایران
تسنیم: به گزارش پرس تیوی، بر اساس حکم صادره از سوی یک هیات داوری سوئیسی، رژیمصهیونیستی باید به دلیل واردکردن زیان به سهم دولت ایران در خط لوله ایلات-عسقلان به این کشور خسارت بپردازد. این پروژه در سال 1968 با سرمایه گذاری مشترک حکومت سابق ایران و رژیم صهیونیستی کلید خورد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 شکست خورد.بر اساس حکم مقدماتی این هیات، رژیمصهیونیستی برای جبران زیان وارده، باید برابر با ارزش 50 درصد این پروژه به ایران پول پرداخت نماید.بر اساس برآوردهای انجامشده، میزان خسارت وارده بین 50 تا 100 میلیون دلار است، اما این حکم هنوز نهایی نشده است. این حکم پس از حدود 20 سال دعوای حقوقی صادر شده است. شروع روند داوری به سال1994 برمیگردد، یعنی زمانی که شرکت ملی نفت ایران بر اساس قراردادی منعقده سال 1968 بین دو طرف، داوری را تعیین کرد.این هیات داوری سوئیسی در حکم خود در اواسط سال 2013 به نفع ایران رای داد و از رژیمصهیونیستی خواست تا 100 میلیون دلار بابت آسیب زدن به سهم ایران در این پروژه به این کشور پرداخت نماید.این خط لوله قرار بود نفت ایران را به بندر ایلات در دریای سرخ منتقل نماید و از آنجا نفت با کشتی به پایانههایی در شهر ساحلی عسقلان انتقال یابد. سپس از شهر عسقلان نفت ایران به اروپا صادر میشد.