عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی:
آزادراه تهران-شمال قطعات دو و سه، ۵۹ کیلومتر تونل دارد که تلاش میکنیم در قالب دو مرحله، بخشی از تونلها را با بخشی از افزایش ظرفیت جاده موجود اجرا کنیم و ابتدای قطعه یک را به انتهای قطعه چهار وصل کنیم. قطعه یک این مسیر را تا 5/2 سال دیگر تمام میکنیم، این قطعه از تهران تا شهرستانک به طول 92 کیلومتر است، با ساخت قطعه یک به طول 32 کیلومتر، 60 کیلومتر طول مسیر نسبت به مسیر فعلی کاهش مییابد بنابراین بیشترین بهرهوری در قطعه یک است که امیدواریم تا 5/2 سال آینده به پایان برسد.درحال حاضر قطعه یک 200 میلیون دلار قرارداد با طرف چینی بهصورت فاینانس دارد که از این مقدار 130 میلیارد دلار هزینه شده است و با 70 میلیارد دلار باقی مانده تونلها و پلها را تمام میکنیم.قطعه چهار این آزادراه به صورت ناقص بهرهبرداری شده است، که طی توافق با بنیاد مستضعفان، این قطعه را هم تکمیل میکنیم.قطعات دو و سه این آزادراه بسیار مهم است و 59 کیلومتر تونل دارد که پرهزینهترین بخش این مسیر آزادراهی است، بنابراین به دنبال این هستیم که در قالب دو مرحله، بخشی از تونلها را با بخشی از افزایش ظرفیت جاده موجود اجرا کنیم و ابتدای قطعه یک را به انتهای قطعه چهار وصل کنیم.
یحیی آلاسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران:
حدود 100 میلیارد دلار ارز منجمد شده در کشورهایی مثل چین، هند و ژاپن داریم که نمیتوانیم از آنها سریع استفاده کنیم ولی این ارزها برای دولت است که میتواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ البته باید شرایط این کار فراهم شود. تعدادی از پروژههای سرمایهگذاری شده در عسلویه در سال آتی به نتیجه میرسد؛ لذا درآمدهای حاصل از آن سرمایهگذاریها میتواند مقدار زیادی از کسری بودجه را جبران کند که اگر این امکان فراهم شود و از ابتدای سال امکان صادرشدن محصولات آنها فراهم شود، میتوانند درآمدزایی داشته باشند. دولت باید هزینههایش را کم کرده یا درآمد خود را افزایش دهد. یکی از راهکارها برای افزایش درآمد دولت بحث افزایش درآمدهای مالیاتی است یعنی دولت بتواند با تکیه بر درآمد حاصل از مالیات خود را اداره کند. البته لازمه این کار آن است که زمینه نشاط اقتصادی فراهم شود که مردم فعالیتهای اقتصادی انجام دهند و کسب درآمد کرده و از این درآمد، مالیات به دولت بپردازند. صادرکنندگان باید بتوانند ارز خود را در داخل کشور استفاده کنند که برای آنها نیز صرفه داشتهباشد.