این روزها گذرتان به بازار بیفتد با جمعیتی انبوه و قابل توجه مواجه میشوید که تردد در خیابان و بازدید از مغازهها را با سختی مواجه کرده است اما جالب اینجاست که بازار علیرغم میزبانی جمعیتی زیاد، میزبان خرید و فروش زیاد نیست و به گفته فروشندگان مردم به اندازه حضورشان خرید نمیکنند.
به واقع در این مقطع از سال، بازار بیش از هر زمان دیگری میزبان مردمی است که بهدنبال تهیهی کالاهای مصرفیشان اعم از انواع پوشاک، پارچه، خشکبار، مواد خوراکی، انواع لوازم خانگی، زیورآلات و... هستند.
اما مردم وقتی از کنار ویترینها عبور میکنند گرانی و قیمتهای بالای اجناس دغدغهی چگونه خرید کردن شب عید را در آنها بهوجود میآورد و بسیاری برای فرار از افزایش قیمت روزهای آخر سال این اقلام، این روزها سرگرم خرید هستند غافل از اینکه همین الان هم گرانی زیر پوست بازار در جریان است.
بازار آجیل و خشکبار یک نمونه از این ادعاست جاییکه طی هفتههای اخیر قیمت برخی از انواع خشکبار از جمله فندق، بادام و بادامزمینی در بازار افزایش پیدا کرده است، بهطوری که نسبت به ماه گذشته قیمت هرکیلوگرم بادام حدود 5 تا 6? هزارتومان، هرکیلوگرم مغز فندق 20 هزار تومان و هرکیلوگرم فندق با پوست بین? 4 تا ? 5 هزار تومان گران شده است.
بهعنوان مثال درحال حاضر فندق ?18? هزار تومانی در بازار بیش از ?? 45 هزار تومان به فروش میرسد. به واقع بایستی اذعان نمود که بهدلیل عدم نظارت مسئولان ستاد تنظیم بازار قیمت برخی ازخشکبار و انواع آجیل درهرمغازه با مغازه دیگر متفاوت است. پسته به 70 هزار تومان هم رسیده و بادام هندی خود را آماده عبور از 50 هزار تومان کرده است. مغز گردوی 50 هزار تومانی و تخمه ژاپنی 40 هزار تومانی تنها نمونهای از قیمتهای خوش آب و رنگ بازار آجیل و خشکبار هستند.
علاوه براین در بازارپوشاک نیزشاهد وضعیت مشابه هستیم، دراین خصوص بایستی به این نکته اشاره نمود که بازار پوشاک نیز از اجناس بهاره گرفته تا اجناسی که در حراج آخر فصل عرضه میشوند، همه و همه با استقبال روبهرو شدهاند.
تخفیف هم حرف اول را میزند و برخی از فروشگاهها تا 70 درصد را وعده میدهند برای جذب مشتری به داخل فروشگاه.
در بازار پوشاک قیمتها بالا ایستادهاند و دیگر پیراهن یا شلوار زیر 50 هزار تومان پیدا نخواهید کرد و اگر به دنبال اجناس خارجی باشید که باید برای هرکدام از این اجناس بیش از 200 هزار تومان کنار گذاشته باشید.
اما مهمترین سئوالی که پس از گذر از ازدحام جمعیت و بازار پر شور و هیجان پوشاک به ذهن میرسد این است که آیا این حضور نشاندهنده رونق بازار و فضای کسب و کار است یا اینکه باید به دنبال دلایل دیگری باشیم که اغلب فروشندگان از وضعیت بازار پوشاک اظهار گلهمندی میکنند و میگویند هرچند میزان تقاضا و خرید پوشاک در این ایام نسبت به روزها و هفتههای گذشته بیشتر شده اما در سالهای قبل میزان خرید مردم بیشتر از امسال بود و دلیل حضور قابل توجه مردم در بازار پوشاک این است که بسیاری از مردم صرفا برای دیدن و قیمتگرفتن اجناس میآیند و تعداد کمتری خرید میکنند.
حال آنکه به نظر نگارنده "مهدی حیدرپور"از داستان بازار و قیمتهای آن که بگذریم امسال هم قرار است فروش فوقالعاده برگزار شود در شهرهای مختلف کشور تا شاید آبی باشد بر آتش افزایش قیمتها. اتفاقی که در چند سال گذشته رخ نداد تا مردم بهدلیل کیفیت پایین اجناس کمترین رضایت را از برگزاری این نمایشگاهها داشته باشند. امیداست دولت تدبیروامیدطی روزهای باقی مانده تاشب عید تدبیری برای خرید بهتر و به موقع شهروندان بیاندیشند. تا آن بخش از اجناس و کالاهای موردنیاز شب عیدبا قیمتی مناسبتر و کیفیتی مطلوبتر دربین شهروندان عرضه شود.