دوباره ماه محرم فرارسید. قصه محرم، اگر چه تلخ و گزنده و برای هر مسلمان موجب اشک و آه و ماتم، در عین حال یک اندیشه، یک استراتژی، و یک سیاست داهیانه مبتنی بر بهرهگیری از سلاح شهادت برای بیدارکردن نسلی غافل، خفته و آمیخته با سیاستهای زر و زور و تزویر است که نهایتا منجر به پیروزی سخن و مرام معقول حق بر خط مشی مفسده و ناحق میشود.
حال آنکه با شروع محرمالحرام مداحان از جناح و گروههای مختلف فعالیت تخصصی خود را درخصوص مدح واقعیتهای آشکار و پنهان ماه محرم، آغاز و گروهی در این بین مجالس ذکر مصیبت مذهبی را آمیخته با انتقادات سیاسی نموده و مجالس امام حسین(ع) را به سمت و سویی خاص سوق میدهند و قطعا خط و نشانهای سیاسی خود را در این مراسم معنوی و دینی همچون دیگر مراسم مذهبی و دینی به مخاطبان و مستمعین دیکته خواهندکرد.
در تکمیل مقدمه عنوانشده بایستی به این نکته اشاره نمود، مداحان حاشیهساز در ماههای گذشته دوباره به وادی خطونشانکشیدنهای سیاسی بازگشتهاند تا سناریوی همیشگی خود بهعنوان اپوزیسیون دولت را اجرا کنند. سناریویی که از دوره دوم ریاستجمهوری هاشمیرفسنجانی آغاز شد، در دوران خاتمی به اوج رسید، در شش سال نخست دولت احمدینژاد رنگ همنوایی با دولت وقت به خود گرفت و حالا دوباره در حال بازتولید فضای تقابل با دولت است.
در این خصوص روزنامه جمهوری اسلامی چندی پیش نوشت: »ورود مجدد مداحان به صحنه سیاست و تلاش برای کوبیدن بزرگان انقلاب و رئیسجمهور همزمان با مطرحساختن افراد خارج از صحنه که این روزها به بهانههای مختلف ازجمله تشییع شهدا و محافل مذهبی صورت میگیرد، یک برنامه حسابشده است که به انتخابات مجلس در اسفندماه مربوط است. عناصر افراطی که با حضور دولت اعتدال در صحنه و استقبال مردم از اقدامات این دولت برای پایاندادن به تحریمها، آینده خود را دچار ابهام میبینند با دامنزدن به این قبیل مطالب درصدد جلب توجه مردم و کسب آرای آنها در انتخابات هستند.
علاوه براین حملات تندی که از قم علیه بزرگان انقلاب و بیت امام صورت گرفت نیز برنامهریزیشدهبودن این جریانسازی را تأیید میکند و بر ضرورت رعایت موازین توسط مجموعه بیت امام و پرهیز از بهانهدادن به دست مخالفان را مورد تأکید قرار میدهد«. اشاره این مطلب روزنامه جمهوری اسلامی، به سخنانی است که همنوا با برخی از مداحان خاص، از سوی مصباحیزدی هم مطرح شد و محتوای آن حملات بیسابقه به سیدحسن خمینی و تکرار حملات به هاشمیرفسنجانی بود. این فعلوانفعالات، بار دیگر نقشآفرینیهای مداحان خاصی که از اعضای یک حلقه سرشناس هستند برجسته کرد.
در این بین آیتا... مکارمشیرازی، چندی پیش در آغاز درس خارج فقه خود با اشاره به ضرورت بهرهبردن حداکثری از ایام محرم، خطبا، مداحان، بانیان مجالس و مردم را بهعنوان ارکان مجالس عزاداری خطاب قرار داد و آنگونه که ایسنا نوشته، به خطبا و مداحان توصیه کرد تا از آمیختن جلسات به مباحث سیاسی جناحی خودداری کنند. این مرجع تقلید همچنین گفت: »مداحان از آواهای مبتذل در مداحی بپرهیزند و سعی کنند روشهای سنگین و آبرومند را بهکار گیرند تا موجب وهن مجلس امام حسین (ع) نشوند« اما آنچه بیش از سایر توصیههای آیتا... مکارم، قابل تامل است، تاکید او بر خودداریکردن مداحان از سیاسیکردن مجالس عزاداری اهل بیت بود.
توصیهای که به نظر میرسد یافتن مخاطبان آن، کار دشواری نباشد.
در پایان و به نظر نگارنده"مهدی حیدرپور" آنچه در سالهای اخیر بهعنوان پدیده مداحان سیاسی در جامعه رخنمایی میکند در واقع میوه درختی است که حاج منصور ارضی و حاج حسین الهکرم در سالهای میانی دولت هاشمی کاشتند آنها پروژه خود را »بازسازی معنوی حزباله« نامیدند و سردمداران این جریان نوسازی، حسین الهکرم و منصور ارضی بودند. ارضی با بهراهانداختن موجی نوین در سبک و سیاق مداحی و آمیختن مجالس ذکر مصیبت مذهبی با انتقادات سیاسی، بنیانگذار مکتبی شد که از دل آن، مداحانی همچون سعید حدادیان، حسین سازور، محمدرضا طاهری و محمود کریمی پدید آمدند. حال با وجود عملکرد این مداحان مطرح کشور و پس از دو دهه حمله به سیاسیون بایستی بازشاهد مجالسی آمیخته باانتقادات سیاستی وحملات منبری مداحان به مسئولین باشیم یاشاهدمراسمی باشیم درراستای اعتلای فرهنگ عاشورایی؟