امروزه در دهکده جهانی تمام افراد بهنوعی با فضای مجازی و اینترنت سروکاردارند و اخبار نیز دراین فضا به سرعت انتشار مییابد. فضایی که علاوه بر بهروز بودن و کمهزینه بودن میتوان گفت از امنیت کمی برخودار است و میتواند توسط افراد سودجو باعث تخریب شخصیتها و جناحها شود.
دراین راستا فضای مجازی این روزها پرمشغلهترین روزهای خود را سپری میکند و شاهد تشکیل انواع گروههای؛ وایبری، واتسآپی و تلگرامی با موضوع انتخابات و نامزدهای انتخابات میباشد.
درتکمیل مقدمه عنوانشده بایستی اذعان نمود که: در عرصهی ارتباطات سیاسی که انتخابات جلوه بارزی از آن است، امروزه رسانههای به اصطلاح فضای مجازی و شبکههای اجتماعی یا شبکههای موبایلی خیلی بیشتر از رسانههای سنتی کارکرد دارند و موثرتر عمل میکنند.
این موضوع به چند دلیل است. نخست، بهدلیل اینکه در بسیاری موارد محدودیتهای رسانههای رسمی را برای بیان حقایق و ارائه نظرات ندارند. دوم، بهدلیل اینکه پیامها بسیار تنگاتنگ مبادله میشوند یعنی به مخاطبان مستقیم بهنوعی ارسال میشوند و افرادی که در گروه اجتماعی یا یک گروه موبایلی عضو هستند خیلی بیشتر از مخاطبان عام رسانههای سنتی به همدیگر اعتماد دارند.
بنابراین پیامهایی را که دریافت میکنند بیشتر متعلق به خودشان تلقی میکنند تا اینکه جنبه تبلیغاتی برایش قائل باشند. در این بین کارشناس مسایل سیاسی و اجتماعی در رابطه با شبکههای اجتماعی و فضای مجازی معتقداند: هر تکنولوژی فرهنگ خاص خود را دارد و باید به هنگام استفاده از آن رعایت گردد. در فضای مجازی رعایت قانون، اخلاق، ادب، انصاف و صداقت خیلی مهم است در واقع باید قاعده بازی را بدانیم و دقیقا رعایت کنیم. استفاده درست و بهینه از امکانات و ظرفیتهای فضای مجازی باید همواره مد نظر قرار بگیرد: استفاده از فضای مجازی باید آگاهی و بصیرت افراد را افزایش دهد،باید روحیه همکاری، مشارکت و همدلی را تقویت کند، باید بستر ساز افزایش رفاقتها و دوستیها باشد نه کینهجویی، تخریب و رقابتهای ناسالم.
اما بعضا مشاهده شده که در این فضا تفکرات گروهی یا قومیتی، طرح اتهامات واهی بهجای انتقادات سازنده و... مطرح میگرددکه این امر با اهداف اولیه تشکیل گروهها و همچنین اخلاق اجتماعی و فرهنگ عمومی منافات دارد و باید توجه داشت که فضای سایبری یک رسانه عمومی و شیشهای است که قابل رصد ازطرف کلیه آحاد جامعه است و لذا معیاری برای اعتباردهی به کل انتخابات خواهد بود و طرح موارد خارج از اخلاق حرفهای و اتهاماتی جهت تخریب افراد کل انتخابات را زیر سوال میبرد پس باید توجه افراد حاضر در این گروهها در ابتدا به اصل منافع بلند مدت جمعی در مقابل منافع کوتاه مدت فردی و یا تشکلی باشد.
به واقع کارشناسان معتقداند استفاده از فضای مجازی به مثابه یک ابزار همچون هر ابزار دیگری به شمشیر دولبه میماند. میتواند جراحانه عقدههای جهالت را بیرون کشد یا قصابانه شخصیتها را سلاخی کند. فضای مجازی به همان میزان که میتواند مولد باشد، میتواند مخرب باشد. متاسفانه در این مدت شاهد هستیم که برخی با هدف تبلیغات و اطلاعرسانی پا به عرصه سیاسی شهر گذاشتهاند، اما در واقع قصد تخریب چهره نمایندگان فعلی و گذشته مجلس را دارند. این سری فعالیتها اگر از راه درست انجام شود مفید و باعث نشاط سیاسی شهر میشود و مردم با تامل بیشتری به کاندیداها رای میدهند اما اگر چنین هدفی را به همراه نداشته باشد، قطعا باید منتظر بیاخلاقیهایی بود.
در پایان و به نظرنگارنده:"مهدی حیدرپور"با توجه به نزدیکشدن به ایام انتخابات، گروههای مختلفی با اهدافی نظیر بررسی عملکرد نمایندگان فعلی و کاندیداهای احتمالی و همچنین تعیین شاخصهایی برای انتخاب اصلح، در فضای مجازی تشکیل شده است و اعضای این گروهها بعضا خود را صاحبنظر و امیدوار به توسعه و پیشرفت میدانند و با اظهارنظرهای مختلف و گرایشات و عقاید متعدد و صد البته با منش و گفتار مخصوص و منحصر بهفرد خود، باعث ایجاد کدورت بین افراد میگردند و پارهای از اوقات با ترویج شایعات در مورد افراد با اهداف خاص و غالبا سیاسی و حمله به عقاید دیگر مخاطبان باعث آسیبهای جبرانناپذیر اجتماعی میگردند.