شبکههای اجتماعی تسهیلکنندهی فضای نقد کشور
برکسی پوشیده نیست که بروز انقلاب ارتباطی باعث شده است تا تعامل یا کنش و واکنش متقابل دوسویه شکل بگیرد؛ به دیگر زبان ارتباطات تبدیل به خیابانی دوطرفه شده است و دارای مزایایی مانند فشردگی زمان و مکان، نزدیکبودن و بیواسطگی، شخصیشدن و توزیع افقی و بدون سلسله مراتب حاکی از آن است که گیرنده یک مشارکتگر فعال است و مثل فرستنده در توزیع اطلاعات شرکت دارد.
بهعبارتی دیگر شبکههای اجتماعی حاکمیت دنیای مجازی را در اختیار دارند و اینطور که آمارهای رسمی نشان میدهد، یک سوم مردم جهان در این پلتفرمهای تعاملی عضو هستند. محبوبیت شبکههای اجتماعی بهقدری افزایش یافته است که کارشناسان میگویند به کمک آنها میتوان رفتار و عملکرد یک جامعه را تغییر داد، موفقیت هرچه بیشتر کسبوکارها را موجب شد، فروش یک محصول خاص را بیشتر کرد، نحوهی فعالیت یک برند در بازار جهانی را بهبود بخشید.
در این خصوص چندی پیش خبرگزاری جمهوری اسلامی، با انتشار یادداشتی، به تاثیر شبکههای اجتماعی بر رسانههای جریان اصلی پرداخته و تاکید کرده است اگر در سالهای80-1970میلادی، خبرگزاریهای بزرگی همچون »آسوشیتدپرس«، »رویترز«، »یونایتدپرس« و... جریان اصلی اطلاعرسانی خبری بودند، امروز اعتقاد بر این است که شبکههای اجتماعی، جریان اصلی اطلاعرسانی و جریانسازهای خبری این حوزه هستند.
در سالهای اخیر و با پایان یافتن عصر انحصار رسانههای جریان اصلی، از بعد نرمافزاری و سختافزاری اتفاقهای جدیدی در ارتباطات رخ داده است؛ اینکه اطلاعات با افراد عجین شده، پرتابل شده، ابزارهای جدیدی وارد عرصه شده، سرعت تولید محتوا بالا رفته، مطالب تخصصی و بومی شده و همچنین اطلاعات به نیاز مخاطب سوق پیدا کرده و با آن منطبق شده است. خبرهای تولیدی در دوران معاصر بهعلت گستره و جامعیت آن نیازهای بیشتری از مخاطبان را رفع میکنند.
همزمان شیوههای تولید خبرها نیز بسیار متفاوت از شکلهای سنتی شده است. در گذشته شکل خبررسانی بهصورت مکتوب یا تصویری ارائه میشد اما اکنون استفاده از عکس، فیلم، صوت و فایلهای کمحجم بر غنای خبری میافزاید و نیازهای مخاطبان را بهصورت حداکثری رفع میکند. این تمایزها نهتنها در تولید، بلکه در محتوا و نحوهی عرضه باعث شد تا با داشتن جلوههای بصری خاص، این خبرها مورد اقبال بیش ازپیش خوانندگان واقع شود.
دراین خصوص کارشناسان حوزهی فناوری اطلاعات کشور اذعان دارند: یکی از ویژگیهای برجستهی رسانههای مدرن، بهویژه شبکههای اجتماعی، ایجاد فضای گفتوگو و گذر به چندصدایی است. بهعبارت دیگر عصر جدیدی در حیات بشری شکل گرفته است که بنمایهی اصلی آن رویکرد تعاملی و مبتنی بر گفت وگو (دیالوگ) و دوری از رویکرد یک طرفه و تکگو (مونولوگ) است. امروزه استفاده از فضای مجازی همپا با زندگی واقعی پیش میرود. ازاین رو بهرهوری از فضای مجازی وارد عرصههای مختلف زیست بشری شده است. در این میان جامعه و سیاست نیز بیبهره نماندهاند.
برخی صاحبنظران بر این باورند که یکی از اصلیترین و مهمترین ابزارهای رسیدن به جامعهی مطلوب سیاسی، پذیرش »نقد« بهویژه در عرصهی قدرت است. در جامعهای اگر نقد وجود نداشته باشد، آن جامعه دچار رخوت و رکود خواهد شد. بر این اساس، نبود نقد نتیجهای جز گسترش تکصدایی و زوال اندیشه و تفکر در جامعه نخواهد داشت چراکه نگاه طردی و دوری از همه جانبهنگری باعث استیلای تفکر خودمحورانه در فضای سیاسی جامعه میشود.
با توجه به اینکه در نگرش سیستمی بازخوردهای منفی موجب شناسایی آسیبها میشوند ازاین رو بازخوردهای منفی در بهبود کارکرد سیستم باارزشتر از بازخوردهای مثبت بهشمار میروند.
درپایان نگارنده مهدی حیدرپورمعتقد است:رسانههای اجتماعی در شکلگیری فضای گفتمانمحور و مفاهمه مبتنی بر دیالوگ و چندصدایی میان دیدگاههای مختلف اثرگذار هستند. ازاین رو رسانههای اجتماعی روند گذر به چندصدایی و فضای نقد را تسهیل میکنند.
سلام.خداقوت
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتون در "گلستان بلاگ"
http://golestanblog.ir/%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c%e2%80%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%e2%80%8c%d8%aa%d8%b3%d9%87%db%8c%d9%84%e2%80%8c%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87%e2%80%8c%db%8c/
موید باشید
یاعلی. التماس دعا