نامه حسن روحانی رییسجمهوری کشورمان به مقام معظم رهبری و موافقت ایشان در باب تمدید بررسی لوایح موسوم به اف ای تی اف و معاهده پالرمو در رابطه مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نشان از تدبیر و حکمت در ارتباط با سیاستهای آینده در مبارزه با تحریمها و توطئههای بزرگ علیه کشورمان دارد. از سویی دیگر پس از پیروزی جو بایدن یکسری تنشها بهوجود آمد که کار را سختتر کرد. از یکسو ترور شخصیت مهم کشور، از سوی دیگر ایجاد تنش میان ایران و اروپا و برخی کشورها سبب شد تا اما و اگرهایی در اینخصوص بهوجود آید. اما و اگرهایی که با خبر تمدید مهلت FATF# دستخوش تغییراتی شد. بیمها و امیدهایی که در #سخنان_رییس_جمهوری نیز مطرح شد و تاکید کرد که اجازه نمیدهیم پایان تحریمها به تعویق بیفتد. صحبتهایی که بهنظر میرسد هم به موانع داخلی اشاره دارد و هم به موانع خارجی که یکی از موانع داخلی بیشک مصوبه مجلس و عدم تصویب FATF است؛ مقولهای که همچنان روی آن تاکید میشود درحالیکه گذر از آنها میتواند گره بزرگی از مشکلات کشور باز کند، همانگونه که رفتن دونالد ترامپ نیز توانست تا حدودی تنشها را در عرصه اقتصادی و سیاسی کمتر کند.
در این بین با فشارهای دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام بهنظر میرسد که پرونده FATF دوباره در مجمع تشخیص با موافقت رهبر انقلاب مورد بررسی قرار میگیرد. اما مساله مهمی که برای مردم بسیار حائز اهمیت است، مشخصشدن تکلیف این لوایح است. کشور ما مدتهاست بهخاطر تصویبنکردن این لوایح با مشکلات عدیدهای در تامین داروهای بیماران خاص درگیر است و بسیاری بهخاطر نرسیدن داروهای موردنظر خود جان خود را از دست دادهاند.
بهنظر میآید باید مسوولان سریعا این #لوایح را تصویب کنند تا موتور اقتصادی کشور کمی روشن شود. در اینخصوص معاون حقوقی رییسجمهور درخصوص نامه دولت به مقام معظم رهبری درباره لوایح FATF اظهار کرد: در این نامه همراه با ارائه پیشنهاد حقوقی برای پوششدادن برخی دغدغههای اعضای محترم مجمع و تبیین برنامه اقدام فعلی و برخی تحولات از جمله اصلاحیه برخی از توصیههای گروه اقدام، درخواست تمدید مدت رسیدگی به لوایح باقیمانده مربوط به معاهدات بهعمل آمد که ایشان ضمن موافقت، موضوع را به مجمع محترم ارجاع دادند.
لعیا جنیدی گفت: من امیدوار هستم که با همکاری همه ما یک مشکل مهم کشور رفع و یک نیاز کشور تامین و با مشورت جمعی و همگرایی، گرهگشایی شود. راهکار حقوقی هم ارائه شد و در صورت لزوم میتوان جرح و تعدیلهایی برای تامین نقطهنظرات اعضای محترم مجمع کرد. وی در این مورد که لوایح باقیمانده دوباره در مجمع بررسی خواهد شد یا خیر تصریح کرد: دو لایحه مربوط به مقابله با جرایم سازمانیافته فراملی و مقابله با تامین مالی تروریسم قبلا مسیر دولت، #مجلس و #شورای_نگهبان را بهطور کامل طی کردهاند.
در مورد معاهده مقابله با جرایم سازمانیافته فراملی (پالرمو) با توجه به طی فرآیند مقرر در قانون اساسی، تنها یک هماهنگی لازم است و در مورد معاهده مقابله با تامین مالی تروریسم باید مابقی فرآیند طی و مواردی از ایرادات شورای نگهبان که رفع نشده، در مجمع محترم مورد رسیدگی و تصمیمگیری واقع شود. علاوه بر این اردشیر نوریان نماینده مجلس، درباره نامه مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص تمدید مهلت بررسی لوایح باقیمانده »FATF« گفت: همانطور که خانم جنیدی اعلام کردند رهبر معظم انقلاب با رسیدگی مجدد مجمع درخصوص عضویت ایران در »FATF« موافقت کردند که این امر یک نشانه بسیار خوب و خبر امیدبخشی است چراکه نشان میدهد باب اقدامات حقوقی مبتنی بر مصلحت عمومی کشور، منافع و امنیت ملی بسته نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تدابیر مقام معظم انقلاب در چنین بزنگاهی معمولاگرهگشا است. وی ادامه داد: هنگامی که ما بحث از بررسی گروه ویژه اقدام مالی یا همان »FATF« میکنیم در حقیقت ما هرچه وابسته، پیشزمینه و مفروضات این مصوبه است مانند بررسی »CFT« و »پالرمو« را هم در دستور کار بررسی قرار میدهیم. نوریان تاکید کرد: اقدام معظم رهبری درواقع تدبیری است که به خرج دادند و این مسیر را باز گذاشتند و براساس اجازه ایشان ایراد آئیننامهای برای مجمع برطرف میشود و میتوانند یک اقدام بسیار دقیق و مصلحتاندیشانهای داشته و دوباره به بررسی آن کنوانسیون معطلمانده پالرمو CFT بپردازند و انشاالله مورد تائید قرار دهند.
وی افزود: حداقل این قضیه آن است که بهانهجویی را از دست سیستم بینالمللی که به مناقشات حقوقی متوسل میشوند تا کشور و ملت ما را تحتفشار قرار دهند و از این زوایه به منویات خودشان برسند را میگیرد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم بیان کرد: ما 7 شرط را در آن جلسات چهارجانبه تصویب کردیم تا به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای الحاق به CFT اضافه کنیم. وی ادامه داد: شروطی مانند تعریف، منابع مالی، داوری، گروههای مقاومت رهاییبخش که اضافه کردیم که نتیجه آن تبدیل به یک متن تنظیم شده مورد توافق نمایندگان چهار دستگاه ذیربط شد. با این تفسیر ما به یک جمعبندی رسیدیم و متن FATF دیگر مورد اجماع و اتفاق قرار گرفته بود. این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 7 شرط را به مصوبه مجلس الحاق کردیم و در#کمیسیون_امنیت_ملی به بحث گذاشتیم و رأیگیری کردیم.
کمیسیون امنیت ملی بهعنوان کمیسیون تخصصی رسیدگی این متن مورد توافق چهارجانبه را عینا به صحن علنی فرستاد که با اکثریت آرا تصویب شد. وی ادامه داد: تا بهاینجا پروسه قانونگذاری بهصورت کاملا منطقی و منطبق بر آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی طی شد و در یک رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان، اصلاحات موردنظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد که ما انتظار داشتیم شورای محترم نگهبان نیز باتوجه به این که نظراتشان مورد بررسی قرار گرفته بود، ماجرا را تمام کنند. نوریان گفت: اما مشاهده کردیم که بعد از تصویب مصوبه مجلس، این متن به شورای نگهبان فرستاده شد و شورا ایراداتی گرفت و دوباره به مجلس ارجاع داد. آنجا ما در پارلمان مصوبه خودمان اصرار کردیم که موضوع برای بررسی نهایی به مجمع رفت.
وی افزود: براساس آئیننامه داخلی #مجمع_تشخیص اگر موضوعی در دستور کار قرار گیرند و به مدت یکسال تعیین تکلیف نشود خود بهخود شامل مرور زمان میشود و بهصورت تعلیق درمیآید. در این خصوص بسیاری از کارشناسان معتقداند که شرط موفقیت برجام؛ پذیرشFATF است و درواقع برجام بهدنبال دو اتفاق بار دیگر احیا خواهد شد و موانع از پیشروی آن برداشته میشود. نخست، آمریکاییها تصمیم به بازگشت به برجام بگیرند و در این مسیر موانع جدید دیگری ایجاد نکنند و اتفاق دیگری نیفتد و در وهله بعد ایران به تعهداتی که در #برجام داده است عمل کند و کاهش تعهدات را کنار بگذارد. در این راستا ایران باید غنیسازی را به شکل سابق بازگردانده و فعالیت آب سنگین را نیز متوقف کند و سانتریفیوژهایی را که پس از کاهش تعهدات نصب کرده است از مدار خارج کند.
تمامی این موارد امکانپذیر است و در صورتیکه محقق شود میتوان به احیای برجام امیدوار بود. درصورتیکه این اتفاق رقم نخورد، بایدن نیز روش ترامپ را در پیش خواهد گرفت و فشار حداکثری وارد خواهد کرد، با این تفاوت که ممکن است سایر کشورها نیز او را همراهی کنند و دیگر مانند ترامپ تنها نخواهد بود. امروز اروپا مسائل حقوق بشری را نیز مطرح میکند و جز مواردی خواهد بود که بازهم بر آن تاکید خواهند کرد. دولت بایدن نیز در این عرصه با اروپا همنظر است. ایران باید بهگونهای این مساله خود را با اروپا حل کند؛ زیرا ممکن است هرازگاهی منجر به تنش شود. در ورای اینکه این موضوع سیاسی است اما ایران باید دیپلماسی خود را بهگونهای فعال کند تا در این عرصه بهعنوان متهم شناخته نشود. اتحادیه اروپا این اصل را امروز جز پایههای خود در عرصه سیاست خارجی ترسیم کرده است. آنها علاوه بر دموکراسی و اقتصاد رقابتی بر این اصل نیز بسیار تاکید دارند. پیروزی بایدن در این میان سبب میشود تا جبههای شکل گیرد که حقوق بشر و مسائل مربوط به آن را بیشتر در دستورکار قرار دهند، درحالیکه این اصل در سیاستهای ترامپ جایگاهی نداشته و به آن کمتر توجه میکرد.
آنها قطعا با کشورهایی که به آنها نزدیکتر هستند، سختگیریهای کمتری خواهند داشت اما باید توجه کرد که در گفتوگوها با چین و روسیه و حتی کشورهای حاشیه خلیجفارس نیز این مساله را مطرح کردهاند و فقط در این میان به برخی سختتر گرفته و از کنار برخی کشورها نیز به آسانی عبور میکنند زیرا دوستی بیشتری دارند. تشنج در این خصوص همواره با کشورهایی همچون ایران پیش میآید که با آن ها همسو نیست. اما نکته مهم اینکه پذیرش لوایح قطعا به وضعیت اقتصادی کشور ارتباط دارد و میتواند به گشایشها پس از برجام کمک بسزایی کند. ایران تا زمانی که این لوایح را نپذیرد، طبیعی است که روابط مالی و بانکی ایران به حالت عادی باز نخواهد گشت. پذیرش FATF، مکمل موفقیت برجام است.
اگر تصمیمات مقامات بالا بر این باشد که ایران به میز مذاکره بازگردد و تعهدات برجام را اجرا کند، مانعی در داخل برای آن نیز وجود نخواهد داشت. رییسجمهوری نیز روز گذشته بر این امر تاکید کردند و عنوان کردند که اجازه نمیدهند تا پایان تحریمها به تعویق بیفتد و با طرفهای دیگر برجام نیز مذاکره خواهند کرد. در این مسیر قطعا زمانی که لوایح نیز تصویب شود و اجماعی بر روی آنها ایجاد شود، بازهم یک بهانه از کشورهای دیگر گرفته میشود و یک گام دیگر ایران را به #گشایش_اقتصادی و بهبود مبادلات تجاری نزدیکتر میکند.
در پایان نگارنده مهدی قزل(حیدرپور) اذعان دارد: در سالهای اخیر ترامپ و نتانیاهو و بنسلمان برای نابودی برجام و انزوای ایران هر توطئه و کارشکنی که توانستند انجام دادند. آمریکا بارها در سازمان ملل و شورای امنیت تنها ماند و شکستهای آشکار و نهان خورد. اتفاقا دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی ایران با پافشاری و ماندن در برجام بلای بزرگی بر سر دولت ترامپ و شرکای او آورد. وضع ایران گاهی در شورای امنیت هم چنان بود که به قول حافظ: عزیز مصر به رغم برادران غیور ز قعر چاه برآمد به اوج ماه رسید اما اینک که آنهمه ایستادگی به نقطهای رسیده که میتوان تحریمها را به گشایش و فرصت بدل کرد، باید از فرصت استفاده و ضربه مستقیم را به مثلث شوم ترامپ، نتانیاهو، بن سلمان زد. پرسش مردم این است که چرا باید این راه را پس از اینهمه ایستادگی سد کرد؟ احتمالا کسانی اکنون فکر میکنند با بهرهگیری از فرصت باید به دولت کنونی ضربه زد یا روحانی و تیم او را تا انتخابات بعدی به محاق تاریخ فرستاد و یا بازهم به کاسبان تحریم فرصت داد تا بازیهای غیرشفاف و فرصتجویی مالی را همچنان ادامه دهند! هنوز نفهمیدهاند که دشمنان و رقبای ایران بیکار نیستند و زندگی و فشارهای وارده بر مردم نیز در شرایط خطیری است. اگر براساس منافع ملی و تدبیرهای خردمندانه عمل نشود، شاید فرصت و زمان دیگر روی خوش نشان ندهد یا دستکم هزینههای بازگشت بسی سنگینتر و هنگفتتر باشد.
اینستاگرام مارادنبال کنید
این اولین بار نیست که شخصی با تکیه بر پست حکومتی اش به مامور وظیفه شناس قانون جسارت می کند. ادامه این گونه حرکات حاکی از دو مطلب است: نخست اطمینان آن شخص از برخورد نکردن با وی و دوم این که حکومتیان به جای خادم، خود را مالک و ارباب مردم می دانند! چطور شخصی که آن قدر متکبر و خودخواه است می تواند در دستگاه عدالت جایگاهی داشته باشد!