در ابتدا به سخنان اخیر مقام معظم رهبری اشاره میشود که در آغاز دومین سال فعالیت مجلس یازدهم در دیدار تصویری با رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سخنان مهمی درباره مسائل اخیر انتخابات، بیان راهحلهای عینی و واقعی درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در برنامههای انتخاباتی نامزدها را عامل اصلی در افزایش انگیزه مشارکت در انتخابات خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای رقابتهای انتخاباتی تاکید کردند: اثر نتیجه انتخابات سالها بر زندگی مردم و کشور سایهافکن خواهد بود و امیدواریم انتخابات 28 خرداد برخلاف خواسته دشمنان مایه آبرو، عزت و سربلندی ایران بشود. رهبر انقلاب اسلامی درباره برخی نگرانیها از احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات 28 خرداد گفتند: من معتقدم میزان مشارکت مردم ارتباطی با این اسم یا آن اسم ندارد بلکه مردم بهدنبال فردی هستند که دارای مدیریت و اراده قوی و کارآمدی بالا برای حل مشکلات کشور باشد و برای مردم هم مهم نیست که این فرد چه عنوانی دارد یا از چه جناحی است، البته شاید این موضوع برای گروههای سیاسی مهم باشد ولی برای عامه اینگونه نیست.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: مهم این است که نامزدها مردم را اقناع کنند که مشکلات جامعه را میشناسند، مدیر و مدبر و باصداقت هستند و توانایی اداره کشور را دارند. در این صورت به لطف خدا مردم با مشارکت بالا در پای صندوقهای رأی حاضر خواهند شد. ایشان تاکید کردند: کسانی که مردم را از رفتن پای صندوق رأی منع و القا بیفایدهبودن انتخابات را میکنند، دروغ میگویند که دلسوز مردم هستند بنابراین به حرف آنها اعتنا نکنید. حضرت آیتالله خامنهای همچنین اهمیت انتخابات شوراهای شهر و روستا را یادآور شدند و گفتند: این انتخابات تاثیر زیادی در مدیریت شهرها و روستاها دارد. رهبر انقلاب با ابراز امیدواری برای جلب هدایت الهی در عمل به وظیفه از صاحبان سخن نافذ در همه اصناف و اقشار خواستند از نفوذ سخن خود برای ترویج انتخابات استفاده کنند.
اما در روزهای اخیر شاهد طرح این موضوع در سطح مطبوعاتی کشور هستیم که انتخابات در ایران درحال نزدیکشدن به شرایط دو قطبی است. بیگمان طرح این مباحث، به گرمشدن تدریجی انتخابات و افزایش حساسیت جامعه و افکار عمومی به انتخابات را سبب میشود. صندوق رای بر ظرفیت تحولآفرینی در آینده اقتصادی کشور تاثیر دارد.
درباره اهمیت صندوق رای صحبتهای زیادی مطرح است و با نگاهی به دیدگاههای همه جریانها میتوان به این موضوع اشاره کرد که به اتفاق، همه تحلیلگران روی اثربخشی صندوق رای بهعنوان اقدام مدنی و قانونی شهروندان در تعیین سرنوشت سیاسی خود اجماع دارند.
اما امروز صحبت این است که باید مردم را به این باورپذیری سوق داد که رایدادن یک حق عمومی است و هرکسی میتواند از این حق خود برای اثرگذاری به نظام مدیریت و چرخش نخبگان استفاده کند. حال عدم استفاده از این حق به نوعی مجوز این را میدهد که دیگران بهجای ما حق انتخاب داشته باشند.
برای همین طبیعی است که باید از این حق با آگاهی و هوشمندی، نهایت استفاده را برای روی کار آمدن فرد کارآمد و با دانش که بتواند روزنههای اقتصادی برای کشور باز کند؛ استفاده کرد. به تجربه هم دیده شده، حضور مردم معنادار و اثرگذار است. چه اینکه در سال 1392 کشور با شرایط بنبستگونه در عرصه بینالملل با تحریمهای دوره اوباما مواجه بود و آینده اقتصادی کشور در معرض تهدیدهای جدی. در همین سال روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با مشارکت مردم توانست فضای تحریمی کشور را بهسمت تعامل و همکاری سوق دهد. از این منظر هم حائز اهمیت است که حضور پرشکوه و حداکثری مردم در انتخابات، پایه و ستونهای نظام و انقلاب مستحکمتر، پایدارتر و مصون از گزندهای داخلی و خارجی برای دورههای طولانیتری حفظ و بیمه خواهد شد.
بنابراین در چارچوب این اصل خدشهناپذیر، اظهارات و بیاناتی که علنا کمرنگبودن حضور مردم در پای صندوقهای رأی را منافاتی برای اعتبار و مشروعیت انتخابات نمیداند، تعارضی است که اگر در رفع آن تلاش نشود عارضهای خواهد شد که همبستگی و حضور حداکثری در پای صندوق را هدف قرار داده و اگر به هدف نشیند، مقصود حاصل و تکرار شرایط انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی و حضور و رأی ضعیف نمایندگان ملت در انجام وظایف محوله از طرف جامعه را تداعی خواهد کرد. شرایط ملی، منطقهای و بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و دیدگاههای متفاوت بیرونی ناظر بر روند اوضاع داخلی کشور و آنچه باید در ترسیم شرایط بعد از بحران کرونا برای تعارض ابرقدرتها در جهان در تصور داشت، حکایت از آن دارد که انتخابات ریاستجمهوری سیزدهم، دیپلماسی و راهبرد خارجی نظام را در انتظار اتفاقی مهم و فرایندی سرنوشتساز قرار داده که عملکرد شورای محترم نگهبان قانون اساسی در چگونگی ارائه و معرفی کاندیداها با گرایشات و سلایق مختلف برای مردم میتواند شکوه و عظمت دموکراسی و مردمسالاری دینی جمهوری اسلامی ایران را با حضور حداکثری و با نشاط مردم در پای صندوقهای رأی به جهان ناظر برای مراودات بعدی با جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد.
آنچه در صحنه بینالمللی طی ادوار گذشته انتخابات در موضوعات و تحولات مختلف کشور رخ داده و حضور حداکثری مردم روندهای سیاسی معارض جهانی و تیرهای زهرآلودی را که علیه نظام هدفگیری شده بود به بیراه سوق داد، نشان از آن است که انتخابات ریاستجمهوری سیزدهم در بیستوهشتم خردادماه تنها نباید از منظر کشمکشهای سیاسی و جناحی داخلی و برمبنای فرض و ادعایی اثباتنشده به آن نگریسته شود که با یکدستشدن، آمال و آرزوهای کشور و جناح مدعی این فرض تامین خواهد شد که اگر این فرض باطل در دکترینهای جهان درحال تحول و شتاب دیروز و امروز بینالمللی جواب داده بود، امروز دنیا در فراق ازدستدادن آنها دچار انبساط خاطر و خلاصی از حکومتهای اینچنینی ناکام، این مقدار احساس خرسندی و شادکامی نمیکرد.
ممکن است که فرض بر این باشد که در تعریف ملاکهای انتخابات پرشور و حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی اختلافنظرهایی وجود داشته و موضوع یکدستی نهادهای حکومتی و ارگانهای ادارهکننده جامعه، عاملی فرض شود که وحدت و یکپارچگی بیشتر را در جامعه تشویق و ترغیب خواهد کرد و بهتعبیری موجب تحکیم بیشتر نظام خواهد شد در آنصورت باید به این سوال اساسی و مبنایی پاسخگو بود که آیا جامعه متکثر و چندین صدایی امروز ایران که دستاورد و محصولی بزرگ برای مردمسالاری دینی پس از چهار دهه آزمایش و خطا در این مسیر بوده، چگونه در هریک از ادوار انتخابات ریاستجمهوری در گذشته، همواره فرد و جریانی را که مخالف و غیرهمسو با رییسجمهور وقت و جریان همراه با آن را که هشت سال در حکومت قرار داشته، برگزیده و تداوم شرایط موجود در پاستور را پس از هشت سال برنتابیده است؟ بنابراین اتکا و توجه به امری که از سوی حضور حداکثری مردم در ادوار گذشته به آن اعتبار و وقعی داده نشده و همواره با اتکا بر بالندگی بلوغ سیاسی و مسوولیتپذیری، خلاف آن را عمل کرده، نمیتواند آن را بهعنوان فرض مسلم تمکین کند؟ اما مشارکت حداکثری در روی کار آمدن دولتی با پشتوانه قوی و با اعتمادبهنفس در پیشبرد امور کلان در داخل و خارج از کشور موثر است.
مقوله مشارکت حداکثری یک امر صرفا کمی نیست. در درون این مشارکت، درجهای از کیفیت نهفته است. به بیانی دیگر مشارکت حداکثری ارتقابخش کیفیت حکمرانی است. تجربه گویای این امر است که دولتی که با مشارکت بالای مردم روی کار آمده، منشا تحولات سرنوشتساز و تعیینکننده در کشور شده است. عطف به چالشهای اساسی در کشور در حوزه داخلی و بینالمللی، نیازمند مشارکت بالای مردم هستیم.
تداوم بیماری کرونا و آسیبهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن و مهمتر از همه معضل تحریمها، ضرورت روی کارآمدن دولتی با پشتوانه بالای مردمی برای عبوردادن کشور از این مشکلات را اقتضا میکند. تجربه نزدیک انتخابات مجلس که پایینترین آمار مشارکت در تاریخ 43ساله، بیانگر این امر است که مشارکت کمتر، زمینه را برای تنزل جایگاه نهاد موردنظر و کاهش پرستیژ و اعتبارشان را میان مردم ایجاد میکند. برای همین، با توجه به جایگاه خطیر ریاستجمهوری در نظام مدیریتی باید همه ظرفیتها در کشور معطوف به مشارکت حداکثری در کشور شود.
در پایان نگارنده مهدی قزل(حیدرپور) بر این نکته اذعان دارد که: درباره اهمیت صندوق رای صحبتهای زیادی مطرح است و با نگاهی به دیدگاههای همه جریانها میتوان به این موضوع اشاره کرد که به اتفاق، همه تحلیلگران روی اثربخشی صندوق رای بهعنوان اقدام مدنی و قانونی شهروندان در تعیین سرنوشت سیاسی خود اجماع دارند. اما امروز صحبت این است که باید مردم را به این باورپذیری سوق داد که رایدادن یک حق عمومی است و هرکسی میتواند از این حق خود برای اثرگذاری به نظام مدیریت و چرخش نخبگان استفاده کند. حال عدم استفاده از این حق به نوعی مجوز این را میدهد که دیگران بهجای ما حق انتخاب داشته باشند. برای همین طبیعی است که باید از این حق با آگاهی و هوشمندی، نهایت استفاده را برای روی کار آمدن فرد کارآمد و با دانش که بتواند روزنههای اقتصادی برای کشور باز کند؛ استفاده کرد.
اما نحوه مشارکت وکیفیت آن بستگی به این دارد که در این دو هفته چه اتفاقاتی خواهد افتاد ولی بهنظر میرسد این نحوه رویکرد که حتی اینبار فقط به ردصلاحیت اصلاحطلبان بسنده نکرد و نیروهای شاخص اصولگرا را هم که نسبت به دیگران استخواندارتر بودند و سابقه مدیریتهای کلان و استراتژیک را داشتند را نپذیرفت. چه بخواهیم و چه نخواهیم کاهش حضور مردم در انتخابات تبعات این قضیه خواهد بود. البته آن کسانی که مسبب این قضیه میشوند باید بدانند که جمهوری اسلامی بهدلیل پیوند عمیقی که بنیانها، مبانینظری، بنیانگذاران و اسناد بالادستیاش به حضور مردم متکی است و هر اقدامی که منجر به کاهش این حضور مردم شود آسیبهای جدی در آینده خواهد د اشت. نباید اینگونه تلقی شود که مردم فقط موظفاند که در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند اما کارگزاران تمهیدات انتخابات، هیچ وظیفه جدی و عملی ندارند و اگر وظایف خود را بهدرستی انجام ندادند یا زمینه حضور فعال مردم را فراهم نکردند، سهمی در این کاهش ندارند.
اینستاگرام مارادنبال کنید
https://www.instagram.com/ravabetomomiseytareh
آقای محسن رضایی میگه یارانه 45 تومانی رو 450 هزار میکنم اما نمیگه نون سنگک دو تومانی رو هم 20 تومان میکنم!