سردبیر آزاداندیش

باتشکر از شما بازدید کننده گرامی ، پایگاه نقدی بر حال اقتصاد ایران، در بخش باشگاه اقتصادی امروز خود پربازدید ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان را منتشر می نماید.

تیتر اخبار

1- شاخص بورس ۱۰۰ واحد دیگر ریخت

2- ۹۵ درصد دلالان میوه در میدان بارفروشان حذف شدند

3- رونمایی از کمپرسور ملی در سال آینده

4- قیر یارانه‌ای در راه است؟

5- بی‌میلی مالکان به فروش مسکن

6- هزینه ایرتاکسی از میدان آرژانتین تا فرودگاه امام 2 میلیون تومان

جهت آگاهی از متن کامل اخبار به ادامه مطلب مراجعه نمایید

شاخص بورس ۱۰۰ واحد دیگر ریخت
فارس: با احتساب کاهش ۱۰۰ واحدی دیروز، شاخص کل بورس در ۲ روز ابتدایی این هفته ۵۴۰ واحد کاهش یافت و فشار عرضه‌ها با فرا رسیدن موعد تسویه اعتباری‌ها افزایش پیدا کرد. شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز هم به واسطه افزایش عرضه در نمادهای بزرگ بازار از جمله پتروشیمی‌ها و بانکی‌ها 100 واحد دیگر کاهش یافت و به این ترتیب طی 2 روز معاملاتی گذشته شاخص کل 540 واحد ریخت. براساس این گزارش، با فرارسیدن اتمام سال مالی شرکت‌‌های کارگزاری و لزوم تسویه مشتریان اعتباری طی روزهای آینده جو روانی منفی همچنان در بازار تداوم یافت تا در کنار ابهامات موجود در صنایع که به واسطه سیاست‌گذاری‌های دولت ایجاده شده، روند نزولی قیمت سهام شرکت‌ها تداوم یابد. دیروز ارزش معاملات بورس تهران به 110‌میلیارد تومان رسید که در برخی نمادهای بزرگ ازجمله سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی معاملات عمده انجام شد. وضعیت نزولی شاخص در معاملات دیروز تالار شیشه‌ای به واسطه تأثیر منفی هلدینگ تاپیکو، فولاد مبارکه اصفهان، بانک پاسارگاد، بانک ملت، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، بانک صادرات، گسترش نفت و گاز پارسیان، مخابرات و ملی صنایع مس ایران رقم خورد. به عقیده بسیاری از کارشناسان وجود ابهام در صنایع بزرگ همچون پتروشیمی، پالایشی و سنگ آهن در کنار کاهش قیمت‌های جهانی برخی محصولات موجب تشدید روند نزولی شاخص  شد. 
 
 
 
۹۵ درصد دلالان میوه در میدان بارفروشان حذف شدند 
تسنیم: معاون اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه ۹۵ درصد دلالان میدان حذف شده‌اند، گفت: نبود کنترل در سطح شهر سبب شده مغازه داران محصولات را به چندین برابر قیمت واقعی‌شان عرضه کنند.  علی امامی اظهار داشت: در میدان بارفروشان همه چیز تحت کنترل قرار دارد اما مغازه‌داران در سطح شهر کنترل نمی‌شوند و همین سبب شده محصولات را به چند برابر قیمتی که از میدان خریداری می‌کنند به فروش برسانند. وی اظهار کرد: به‌عنوان مثال مغازه‌داری گوجه فرنگی را از ما به قیمت 600 تومان خریداری کرده اما در مغازه‌اش در تجریش قیمت آن را 1800 تومان درج کرده است یا پیاز را بین 450 تا 500 تومان خریده اما آن را 1400 تومان به فروش می‌رساند. امامی اضافه کرد: همچنین سبزی خوردن، آش، کوکو و پلو را از ما 550 تومان می‌خرند اما در تجریش 2000 تومان به فروش می‌رسانند ، سیب‌زمینی درجه یک 800 تومان خریده می‌شود 1800 تومان به فروش می‌رود ، لوبیا 1400 تومان خریده می‌شود بین 2800 تا 3000 تومان به دست مردم می‌رسد، کاهو 900 تومان خریده می‌شود اما به قیمت 3000 تومان به فروش می‌رسد .وی در مورد قیمت میوه‌ها نیز گفت: قیمت هلو در میدان 2500 تومان است اما در مغازه‌ها با قیمت 7500  تومان به فروش می‌رسد موضوع اینجاست که مسئولان تا به فکر کنترل مغازه‌های سطح شهر نباشند مصرف‌کننده تاوان این امر را می‌دهد. 
 
رونمایی از کمپرسور ملی در سال آینده
ایرنا: اردشیر دادرس با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز صنعت سی.ان.جی، اظهار داشت: این سند با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون انرژی مجلس، وزارت نفت و فعالان صنعت سی.ان.جی تدوین و سند اولیه به وزارت نفت و مجلس ارائه شده است. رئیس انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، افزود: در این سند نقشه راه قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و همچنین قیمت حامل‌های انرژی وارداتی تعیین می‌شود. دادرس گفت: در این سند پیش‌بینی شده که در چشم‌انداز 10 ساله تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی به 11هزار جایگاه و خودروهای گازسوز نیز به 8 میلیون خودرو افزایش یابد. رئیس انجمن صنفی سی.ان.جی کشور خاطرنشان کرد: در صورت اجرایی‌شدن این سند، سهم سی.ان.جی در سبد سوخت ناوگان حمل‌ونقل سبک کشور به 40 درصد افزایش خواهد یافت. دادرس با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت سی.ان.جی، اظهار داشت: درحال حاضر جایگاه‌های سی.ان.جی تنها 4 درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند، اما 25 درصد درآمد شرکت ملی گاز از محل سی.ان.جی تامین می‌شود. رئیس انجمن صنفی سی.ان.جی کشور اضافه کرد: به ازای مصرف هر مکعب سی.ان.جی 55 سنت در واردات بنزین صرفه جویی می‌شود. دادرس گفت: در آینده باید 8 هزار جایگاه جدید در کشور احداث شود که برای راه‌اندازی آنها نیاز به تعداد فراوانی کمپرسور داریم. 
 
قیر یارانه‌ای در راه است؟
ایسنا:قیمت بالای قیر در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیمانکاران برای پیشبرد طرح‌های زیربنایی راه‌ها بوده است. معضلی که این بار شاید مذاکرات وزرای نفت و راه به آن پایان دهد. کاهش درآمد‌های دولت در سال‌های ابتدایی دهه 90 و به دنبال آن پایین‌آمدن بودجه عمرانی کشور، اجرای طرح‌های زیربنایی را بسیار کند یا حتی متوقف کرده است، بسیاری از پیمانکاران از دولت بدهی‌های کلان دارند و عملیات احداث برخی از پروژه‌ها چندین ساله شده است.  در چنین شرایطی شاید تصویب طرحی که هزینه‌های وزارت راه در ساخت جاده‌ها را کاهش دهد، بسیار ثمربخش باشد. کاهش قیمت قیر یکی از این راه‌حل‌هاست.  موضوعی که اخیرا از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و در مراحل پایان هماهنگی است. به گفته‌ آخوندی، در جریان مذاکرات با وزارت نفت بنا شده سهم قیر وزارت راه افزایش یابد و این امر در ساخت راه‌ها و بهبود کیفیت آنها موثر خواهد بود. این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که بحث سهم قیر وزارت راه تاکنون مطرح نبوده است و وزارت نفت مانند دیگر خریداران، با شرکت ساخت نیز در ارتباط بوده است و مذاکرات فعلی با هدف تغییر در این رویکرد انجام می‌شود. اگر مذاکرات این دو وزارتخانه نهایی شود، چیزی شبیه به «قیر یارانه‌ای» وارد چرخه‌ کار جاده‌سازی ایران می‌شود. یک مقام آگاه در وزارت راه در این رابطه گفت: آنچه تاکنون برای وزارت راه مشکل‌ساز شده، قیمت بالای قیر است که به دلیل مدیریت منابع مالی، امکان خرید آن وجود ندارد.  
 
بی‌میلی مالکان به فروش مسکن
رکود بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها موجب بی‌میلی مالکان برای فروش شده است به همین جهت تعداد کمتری آپارتمان به فروش گذاشته می‌شود. بازار مسکن در این روزها در انتظار اجرای سیاست‌های دولت است به همین دلیل تغییرات خاصی در این بازار مشاهده نمی‌شود و قیمت‌ها همچنان سیر نزولی دارند اما همین موضوع منجر به این شده است که نسبت به سال گذشته تعداد واحدهای کمتری برای فروش گذاشته شود و مالکان نسبت به فروش واحدها بی‌میل باشند. در واقع قیمت پایین آپارتمان‌ها و رکود خرید و فروش موجب شده که تعداد زیادی از مالکان واحدهای خود را برای فروش عرضه نکنند و در انتظار رونق بیشتر بازار باشند که با توجه به شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد تاپایان سال هم تغییر خاصی در نرخ‌های مسکن به وجود بیاید. براین اساس، درحال حاضر خریداران واقعی در بازار حضور دارند و به دلیل اینکه هنوز هم قیمت مسکن بیشتر از درآمد خانوارها است بنابراین تعداد زیادی از متقاضیان همچنان توان خرید مسکن را ندارند بنابراین مشتریان کمی در بازار وجود دارد. همچنین تعدادی از فروشندگان هم که قصد تعویض آپارتمان خود را دارند با مشکل نبود مشتری مواجه شدند به همین جهت تعدادی از این فروشندگان هم از بازار فروش حذف شده‌اند. براساس این گزارش، در شرایط کنونی فروشندگان واحدهای کوچک به نسبت دیگر واحدها با مشتری بیشتری روبه‌رو هستند و این آپارتمان‌ها زودتر به فروش می‌رسد، بنابراین همچنان بازار مسکن در اختیار آپارتمان‌های کوچک و ارزان‌قیمت است. 
 
 
هزینه ایرتاکسی از میدان آرژانتین تا فرودگاه امام 2 میلیون تومان
ایلنا:مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری ایران با بیان اینکه از راه‌اندازی ایرتاکسی در آسمان تهران استقبال می‌کنیم،‌ گفت: شرکت هلی‌کوپتری ایران چند باری ایرتاکسی‌ها را در تهران و کیش به اجرا رساند اما هر بار ممنوعیت و محدودیت‌هایی مانع از ادامه فعالیت ایرتاکسی‌ها شد. کاپیتان سید محدود آذین با اشاره به هزینه جابه‌جایی با ایرتاکسی‌ها در آسمان تهران، ادامه داد: جابه‌جایی با هلی‌کوپتر اصولا گران است و پیش از این هم تجربه راه‌اندازی ایرتاکسی‌ها را از میدان آرژانتین تا فرودگاه امام خمینی (ره) را داشتیم و اگر بخواهیم ایرتاکسی در این مسیر را دوباره احیا کنیم؛ در هر سورت پرواز هزینه جابه‌جایی هر نفر برای این مسیر چیزی حدود 2 میلیون تومان می‌شود. وی در توضیح این قیمت، گفت: اگر دولت بخواهد از راه‌اندازی ایرتاکسی‌ها حمایت کند و سوخت را با قیمت کمتری در اختیارمان بگذارد، قطعا هزینه دو میلیون تومانی برای این مسیر تعدیل خواهد شد. آذین ادامه داد: قیمت هر لیتر بنزین هلی‌کوپتر در حال حاضر 2هزار و 250 تومان است که اگر دولت بخواهد یارانه‌ای به این سوخت اختصاص دهد، هزینه جابه‌جایی هم کاهش پیدا می‌کند.  البته تنها هزینه سوخت باعث بالارفتن قیمت کرایه ایرتاکسی‌ها نیست، هلی‌کوپترها برای هر نشست و برخاست در فرودگاه امام باید عوارض قابل‌توجهی را بپردازد که تمام این هزینه کرایه ایرتاکسی را افزایش می‌دهد. 
مهدی حیدرپور

۲۲۷ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۲۵۷
موافقین۱ مخالفین۰
نظرات
نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
... man1357.blog.ir