سردبیرآزاداندیش

 چانه زنی از مهمترین «راهبردهای عملی زندگی» روزمره ایرانی است. این راهبرد اگرچه منحصر به جامعه ما نیست و گستره جهانی دارد، اما در تمام جوامعی که از نظر فرهنگی با ما «هم خانواده» هستند، مانند جوامع آسیایی (هند، مالزی)، خاورمیانه (پاکستان، افغانستان، سوریه) و فرهنگ های مدیترانه ای (ایتالیا، اسپانیا و یونان)، کم و بیش رواج بیشتری نسبت به جوامع اروپایی و آمریکایی دارد.

به واقع چانه زدن یا PATTERNBARGANING به نظر می رسد درهمه امور روزمره انسانها نفوذ کرده و نوعی کاهش دادن و افزایش دادن خطوط تعریف شده برای یک امر مقطوع است. نوع چانه زنی در بازار ایران با همه نوع چانه زنی های اقتصادی و سیاسی متفاوت است و این چانه زنی ها به واقع نوعی بی اعتمادی بین مشتری و فروشنده تلقی می شود و مشتری گمان می کند فروشنده قیمت مقطوع را اعلام نکرده و خریدار نیزبرای فروش جنس خودقیمت را برای مواجه شدن با چانه زنی مشتری افزایش می دهد.

اما چانه زنی و چانه زدن در کالاهای اساسی مانند نان و کالاهای خدمات دولتی نظیر آب و برق و گاز وجودندارد و حتی اگر قیمت آن بالای تصورقیمت مقطوع نیز باشد،مشتری آن را می پذیرداگر چه ممکن است انتقادی با ان برخوردکند.اما باتوجه به فضایی موجود در بازار سنتی ایران و براساس نظر کارشناسان اقتصادی ، تنها راه کاهش چانه زدن های رودر رو ، گرایش به سمت تجارت الکترونیکی است که با پردازش الکترونیکی رفته رفته این عادت دیرینه مردم رو به فراموشی خواهد رفت .

بی شک قدرت نفوذ چانه زنی در بازار رقابتی باعث می شود قیمت های به صورت خزنده افزایش یابد و همیشه افزایشی درصدی از قیمت هابه دلیل فرار از چانه زنی است .در این راستا بایستی اذعان نمود استفاده ازتجارت الکترونیک باعث ارائه محصولات بهتر نسبت به سایر رقباو استفاده از گام های صحیح در انتخاب راهبردی برای رسیدن به موقعیت مطلوب در مقابل رقباء جزء اصول مهم برای رسیدن به سودآوری در مدل کسب و کار می شود و در این مدل چانه زدن رو به فراموشی می گذارد.

بنابراین یک بنگاه باید قادر به قیمت گذاری محصولاتش به گونه ای باشد که بتواند در آمدهایی متناسب با ارزش ارائه شده به مشتری را بدست آورد و به این ترتیب موقعیتش رانسبت به مشتریان،کالاهای مکمل،رقبا و تازه واردین بالقوه حفظ کند.

چانه زنی

درپایان و به نظر نگارنده" مهدی حیدرپور "قیمت گذاری مهم ترین جزیی از مدل کسب و کار می باشد و تصمیمات در مورد آن تاثیر زیادی بر روی سودآوری بنگاه به همراه دارد و قیمت گذاری موفق با پاسخ گویی به برخی از سوالات مهم معین می شود و چانه زدن هاخودبه خود حذف می شود. به واقع درچانه زدن فروشنده باخریدار برسرقیمت توافقی مذاکره می کنند تابالاترین قیمتی توافقی برای فروش و پایین ترین قیمت موردنظرخریدار برسند و چانه زنی فرد به فرد در کوچه و خیابان بسیاری از کشورها در حال توسعه معمول می باشد اما این روش برای فروش در مقیاس بالا مناسب نیست.

درقیمت گذاری الکترونیک مقطوع ،چانه زنی بی معناست و فروشنده قیمتی راتعیین می کند و خریدار یا آن را قبول می کند ویا اینکه آن را رد می کند که این روش در اواخر قرن19 توسط تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای ایالات متحده معرفی شد. اما یک واقعیت انکار ناپذیر این است که: هم اکنون بسیاری از مردم عادت کرده اند که اگر هنگام خرید یک کالا در صورتی که چانه برسرقیمت نزنند انگار ضرر کرده در حالی که در آن سوی قضیه چانه زدن ها به صورت خزنده باعث افزایش قیمت ها به صورت ناخوداگاه می شوند.

تهیه و تنظیم : مهدی حیدرپور

مدیر پایگاه خبری نقدی بر اقتصاد ایران

نظرات  (۱)

سلام
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
" واکاوی کاهش چانه‌زنی در بازار سنّتی ایران "
با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/36290
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت "حرف تو" به شما:
"امام صادق (علیه‌السّلام): کربلا را زیارت کنید و این کار را ادامه دهید، چرا که کربلا بهترین فرزندان پیامبران را در آغوش خویش گرفته است."
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی