امید به فراکسیون امید
فراکسیون امید مجلس که با رأی هماهنگ جامعه به امید اصلاحطلبی اعضای این فراکسیون شکل گرفت هم، یکی از فراکسیونهای مجلس است که این روزها اگر نگاهی به سایتها و اخبار بیندازید، رفتاری را متفاوتتر از آنچه باید باشد، مشاهده میکنید. همین چندروز قبل عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با اشاره به نظرات برخی اعضای این فراکسیون دربارهی وزرای پیشنهادی مخابرات، علوم و آموزش، تاکید کرد که شخصا با معرفی رحمانیفضلی در وزارت کشور موافق نیست و در عین حال گفت که نباید انتظارات را بیش از حد بالا ببریم. قاسم میرزایینیکو در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به مشخصشدن تقریبی وزرای پیشنهادی و اعضای کابینه دوازدهم، درباره ترکیب این کابینه گفته بود: قطعا این حق رئیسجمهوری است که با مشورتهایی که انجام میدهد، شخصا درباره کابینه و وزرای مدنظرش تصمیمگیری کند و ما نیز موظفیم سوابق و عملکرد این افراد را بررسی کرده و به آنها رأی اعتماد یا بیاعتمادی بدهیم.
او با اشاره به انجام بررسیهای اجمالی به همراه برخی اعضای فراکسیون امید، درباره این گزینههای پیشنهادی اعلام کرد: بررسیهای اولیه انجام شده و قرار است با دیگر دوستان در کمیته مربوط، در فراکسیون امید بررسیهای تکمیلی را انجام دهیم و در نهایت در مجمع عمومی تصمیم نهایی را بگیریم. عضو شورای مرکزی فراکسیون امید تصریح کرده بود: با اینهمه، در این بررسیهای اولیه حداقل درباره برخی از وزرای پیشنهادی انقلتهای اساسی و نکات مهمی از سوی نمایندگان مطرح شده است.
نماینده اصلاحطلب مردم دماوند در مجلس به برخی از این وزرا اشاره کرد و گفته بود: از جمله کسانی که نمایندگان در بررسیهای اولیه انقلتهایی دربارهشان مطرح کردند، وزرای پیشنهادی مخابرات، آموزشوپرورش و علوم بود و بهطور کل درباره چهرههایی که کمتر شناخته شدهاند و یکی از آنها نیز بسیار جوان است، بحثهایی مطرح شده که در نهایت قرار شد اطلاعات بیشتری دربارهشان جمعآوری کنیم، از این افراد دعوت کنیم و در جلساتی از نزدیک در جریان مسائل قرار بگیریم و در مجموع نیز با تصمیم فراکسیونی در این رابطه اقدام کنیم. میرزایی نیکو یادآور شده است که نباید صرفا بهدنبال انتخاب میان بد و بدتر باشیم و حتی اگر وزیری برخلاف نظر فراکسیون رای بیاورد هم، باز لازم است نظر خودمان را اعلام کنیم.
در همین حال، از سوی دیگر، فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه باید در رأی اعتماد، مطالبه 24 میلیونی را در نظر بگیریم، گفته: رأی بالا به ظریف، زنگنه و قاضیزادههاشمی از مطالبات ملی است. رئیسجمهور دوران اصلاحات حضور برخی وزرا را مثبت ارزیابی کرده است، یک منبع آگاه با تکذیب حمایت رئیسجمهور دولت اصلاحات از حضور آنها در کابینه دوازدهم تاکید کرد: ایشان نفیا یا اثباتا توصیهای برای رأی اعتماد نمایندگان مجلس به فرد خاصی از وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم نداشتهاند. این در حالی بود که قاسم میرزایینیکو در گفتوگو با ایلنا با ابراز گلایه از برخی شایعات درباره درخواست برخی اعضای فراکسیون امید از برخی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم عنوان کرد: چنین درخواستی امکان ندارد.
چون در آخرین جلسه فراکسیون که روز گذشته برگزار شد، مقرر شد تمامی نقطهنظرات جمعآوری شود و از روز شنبه جلسه وزرا با اعضای فراکسیون آغاز میشود. او افزود: باید اول این جلسات با وزرا برگزار شود و بعد درباره گزینههای معرفیشده نظر بدهیم، ضمن اینکه ما باید همهچیز را به رأی نمایندگان واگذار کنیم و اگر در مورد گزینهای به جمعبندی نرسیدیم، میتوانیم به او رأی ندهیم، اینکه قبل از هر چیز نظرات شخصی خود را به فراکسیون نسبت دهیم کاملا بیاخلاقی است. عضو فراکسیون امید تاکید کرد: مطالبی که از سوی افراد بیان میشود نظراتی کاملا شخصی است و ارتباطی به فراکسیون ندارد، ضمن اینکه من اطلاع دارم آقای ربیعی بههمراه آقای واعظی به دیدار رئیسجمهور دوران اصلاحات رفتهاند و در این دیدار برنامهها و مطالب خود را با ایشان در میان گذاشتند. اگر این قبیل بیاخلاقیها و جوسازیها را رواج بدهیم دیگر از اصلاحطلبی چیزی باقی نخواهد ماند و این در شأن یک جریان سیاسی نخواهد بود که تا دیروز منتقد بیاخلاقیهای جریان رقیب بود.
میرزایینیکو گفت: با برخی جوسازیها و روشهای پوپولیستی و تخریب افراد راه به جایی نخواهیم برد. فاطمه حسینی، یکی از اعضای فراکسیون امید، نیز در گفتوگو با ایلنا، خبر درخواست برخی اعضای فراکسیون امید از برخی وزرای پیشنهادی روحانی را برای انصراف تکذیب کرد و گفت: این خبر چیزی جز شایعه نیست. بررسی تشکیکی را که از سوی برخی اعضای فراکسیون امید، بهخصوص برای برخی وزیران رأی دومی مطرح میشود، از دو زاویه میتوان مورد بررسی قرار داد: نخست اینکه این نقطهنظرات درست است و محور دوم آنکه این سخنان درست نیست.
اگر این نقطهنظرات درست باشد و وزیران مطرحشده شایستگی کافی را ندارند، سؤالی که مطرح میشود این است که چرا نمایندگان محترم مجلس دهم، در مدت نسبتا قابلتوجهی که از عمر این مجلس میگذرد، نه این وزرا را استیضاح کردهاند، نه تلاش جدی کردهاند که آنان را به مجلس احضار کرده و مورد بازخواست قرار دهند و چه شده که ناگهان متوجه کارایی این یا آن وزیر دوردومی شدهاند؟ آیا بنا بر برخی مصالح از این کار امتناع کردهاند که خود این موضوع قابلپذیرش نیست و اگر هم صلاحیت داشتهاند و اقداماتشان مورد تایید بوده، پس چرا به ناگاه و درست در روز موعود که این وزرا به رأی آنان نیازمند شدهاند به این جمعبندی رسیدهاند؟ بهنظر میرسد اعضای این فراکسیون باید شفافتر عمل کنند و اگر بناست در مسیر خواست 24 میلیونی حرکت کنند به رئیسجمهور اعتماد کنند.
لابد بر همین اساس هم بوده که یکی، دو روز قبل محمدرضا تابش در گفتوگو با ایرنا اعلام کرده که نظر فراکسیون امید بهطورکلی درباره کابینه معرفیشده مثبت است، هرچند که سپس گفته: کابینه باید بتواند در مقابل چالشها و ابرچالشهایی که فراروی کشور قرار گرفته موفق عمل کند، بنابراین نسبت به کابینه دولت دوازدهم باید اجماع صورت گیرد. وی درخصوص ارزیابی فراکسیون امید نسبت به صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: پس از انتخابات ریاستجمهوری، در جهت کمک به دکتر روحانی ارزیابی خود را از عملکرد وزرای فعلی تهیه و ارائه کردیم و همچنین مؤلفهها و عواملی که در انتخاب وزرای کابینه دولت دوازدهم تأثیرگذار بودند، در اختیار رئیسجمهوری قرار گرفت.
عضو فراکسیون امید مجلس افزود: با معرفی وزرای جدید، تحولاتی نسبت به کابینه قبلی صورت گرفته و در هر صورت رئیسجمهوری در چینش کابینه ملاحظاتی دارد تا بتواند در مقابل چالشهایی که فراروی کشور قرار گرفته موفق باشد.
تابش تصریح کرد: برایناساس نظر مقام معظم رهبری و نهادهایی مثل شورایعالی امنیت ملی، شورایعالی انقلاب فرهنگی و همچنین توجه به مطالبات و خواستههای مردم و توان وزرا برای تامین مصالح ملی حائز اهمیت است. وی با بیان اینکه دیدگاه فراکسیون امید نسبت به کلیات کابینه پیشنهادی مثبت است، گفت: البته کارگروههایی را مشخص کردیم که مرکب از اعضای فراکسیون امید در کمیسیونهای تخصصی مجلس هستند تا جزئیات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را دنبال کنیم.
تابش با بیان اینکه 9 نفر از وزرای کابینه یازدهم تغییر کردند، گفت: عمده وزرایی که از منظر فراکسیون امید رد شده بودند، در کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم حضور ندارند. عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش در رابطه با شاخصهای اصلی این فراکسیون برای رأیاعتماد به وزرای پیشنهادی افزود: تحصیلات و تخصص وزرا، سوابق و تجربیات و صلاحیت فردی از جمله ریسکپذیری، شجاعت، کارآمدی و توان عمل به وعدههای رئیسجمهور از شاخصهایی است که اعضای فراکسیون در رأیاعتماد به وزرا مدنظر قرار خواهند داد. تابش پیرشدن کابینه را ناشی از نبودن نظام حزبی دانست و عنوان کرد: در چینش کابینه به مطالبات اقوام، زنان و جوانان باید بیشتر توجه میشد، بنابراین امیدوارم در بدنه ملی و محلی این مسئله جبران شود.
وی با اشاره به اینکه وزرای انتخابی باید پیگیر مطالبات و خواستههای مردم باشند، گفت: نقش هر وزیر در کابینه در انسجام کلی دولت و تأثیر نگاه ملی، ارزیابی میشود. تابش با بیان اینکه رأی اعتماد و عدم اعتماد به هر وزیر براساس شاخصهای فراکسیون، برای حمایت از دولت است، افزود: در 34 سال بعد از انقلاب 27 سال افزایش سن در کابینه داشتهایم که حاکی از ضعف گردش نخبگان است. وی افزود: در رایزنی با رئیسجمهوری و معاوناول وارد مصادیق نشدهایم؛ بلکه فرم ارزیابی عملکرد وزرا را ارائه کردیم و رئیسجمهوری از جناح اصلاحطلب، اصولگرا و اعتدالیون افراد را برای کابینه انتخاب کردند؛ بنابراین برای اینکه کابینه موفق باشد، باید روی افراد اجماع وجود داشته باشد؛ اگرچه آنطور که تابش هم گفته، باید روی کاندیداهای وزارتی اجماع وجود داشته باشد؛ اما این نکته را نباید از نظر پنهان داشت که انتقادات نباید بهانهای شوند برای رأیندادن به برخی از وزرای پیشنهادی.
درپایان و بهنظر نگارنده مهدی حیدرپور(مهدی قزل): این هفتهها برای دولت دوازدهم بسیار مهم و سرنوشتساز است و نمایندگان نقش تعیینکنندهای درآن دارند و دراینمیان فراکسیون امید که بهنوعی نتیجه حرکت دولت اول حسن روحانی است، نقش پررنگتری دارد؛ اگرچه نباید از حق انتقاد نمایندگان از کابینه پیشنهادی چشمپوشی کرد اما این موضوع را هم نباید کتمان کرد که امید دولت دوازدهم در مجلس بر همین فراکسیون و همراهی اعضای آن برای اخذ رأی اعتماد وزرای پیشنهادی است.