سردبیر آزاداندیش

Flag Counter

۲۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

 بعضی افراد که به قول حضرت امام با الفبای مبارزه بیگانه اند . دائم می پرسند بابا این مرگ بر آمریکا که می گویید یعنی چه و چه معنی دارد که شما همیشه این شعار را می دهید؟ یا اینکه مشتاق دیدار گرگند و ...

مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر سیاست های دولتی که هواپیمای مسافربری را با ۲۹۷ مسافر و خدمه بدون هیچ دلیلی سرنگون می کند و بعد از سالیان سال حتی از یک عذرخواهی ساده هم عاجز است.

مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر اولین دولتی که از بمب اتم علیه مردم مظلوم هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرد و اون همه انسان بی گناه را به خاک و خون کشید و بعد از این همه سال هنوز عذرخواهی نکرده است و تازه به آن افتخار هم می کند.

مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر سیاستمداران کشوری که می گن ما سلاح هسته ای داشته باشیم اما شما حتی انرژی هسته ای هم نداشته باشین.


مهدی حیدرپور-اوباما

مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر سیاستهای کشوری که اگر یه قطره خون از دماغ یکی از طرفدارهای خودشون بیاد چنان داد و هوار می کنن و از حقوق بشر می گویند که انگار آسمون به زمین اومده اما وقتی یک و نیم میلیون فلسطینی از قحطی و گرسنگی و ترور  نسلشون از بین میره آمریکاییها ککشون نمی گزه.

مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر عوامل اصلی کودتای ۲۸ مرداد و هزاران کودتای دیگه در سراسردنیا

مرگ بر آمریکا یعنی همدستی با رژیم قاصب اسرائیل و اجرای نقشه های شوم علیه ملت فهیم ایران و ترورشخصیت های هسته ای و....

مرگ بر آمریکا یعنی تجدید میثاق با ولایت فقیه زمان  و رهبری فرزانه ، امام راحل و پشتیبانی از راه شهداء مرگ بر آمریکا یعنی حمایت از مردم ستم دیده از جور افکار حریصانه سیاستی فاصد  و  و  و ده ها دلیل دیگر... 

به همین خاطر بعد ازاین همه سال هنوز هم با افتخار پرچم مبارزه با آمریکای جنایتکار را در دست می گیریم و با هم می گوییم

حالا سوأل من اینـه :

مگه دوستی با گرگ عین حماقت نیست ؟

 چی شده که گاهاً حرف امام (ره) را ندیده می گیریم ودم از رفاقت ها و ایراد سخن های مرموزانه می زنیم ؟

چرا فکر می کنیم حامیان ولایت خوابند وحواسشان نیست ؟

مگه نمی بینیم کشورهای منطقه بواسطه رفاقت های ظاهری ، چه صدماتی از این ناحیه خوردند ؟

 خدا را شاکریم که ولایت فقیه همیشه ناظر بر این اعمال بوده و هست .

مهدی حیدرپور

روزنویس های سردبیر آزاداندیش

همانگونه که شما خواننده فهیم درجریان هستید مرحله اول توزیع سبد کالا با تمام کمی و کاستی‌های موجود به پایان رسید و حال با تصمیم جدید دولت تدبیر و امید، قرار است از روزهای آینده فاز دوم واگذاری بسته‌های حمایتی رایگان دولت به 3 گروه مشخص از کارگران و بازنشستگانی که دریافتی ماهیانه آنها بالای 500 هزارتومان است و همچنین کارکنان دستگاه‌های دولتی مشمول قانون کار آغاز شود. در این میان، مقامات وزارت کار می‌گویند تا پایان سال مشمولان این گروه‌ها سبد کالایی خود را دریافت خواهند کرد.

مهدی حیدرپور - سبدکالا
همچنین با توجه به آغاز مرحله دوم توزیع سبد کالایی از نیمه اسفندماه پنیر و تخم‌مرغ از سبد کالایی حذف و به جای آن چای، ماکارونی، قند و شکر جایگزین می‌شود. یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر بالا در مورد ایجاد تغییرات جزئی در نحوه توزیع سبد کالایی گفت: براساس تصمیم گیری‌های انجام شده قرار است که مشمولان جدیدی برای دریافت سبد کالایی تعریف شوند.

وی ادامه داد: براین اساس علاوه بر جامعه هدفی که از پیش تعیین شده بود همه مشمولان قانون کار و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز می‌توانند سبد کالایی در مرحله دوم را دریافت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که مرحله دوم توزیع سبد کالا از نیمه اسفند ماه آغاز می‌شود خاطرنشان کرد: توزیع سبد کالا در مرحله دوم بر عهده وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

وی با اعلام این که تغییراتی در کالاهای ارائه شده در سبد کالایی در مرحله دوم بوجود آمده است تصریح کرد: از سبد کالایی در مرحله دوم پنیر و تخم‌مرغ حذف و به جای آن چای، ماکارونی، قند و شکر اضافه می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که مشمولان سبد کالایی که در مرحله اول سبد خود را دریافت نکرده‌اند در مرحله دوم چه کالاهایی دریافت می‌کنند گفت: تمام مشمولان سبد کالایی که کالاهای خود را در مرحله اول دریافت نکرده‌اند می‌توانند در مرحله دوم سبد کالا دریافت کنند.

مهدی حیدرپور

روزنویس های سردبیر آزاداندیش

سال 1392 از ابتدا برای تعیین قیمت مسکن، رشد، رکود و هرگونه تغییری با اما و اگر مواجه بود. سالی که در آن دوره 8 ساله تصدی‌گری محمود احمدی‌نژاد به پایان رسید و در نتیجه پیش‌بینی وضعیت مسکن در آن نیز با اما و اگرهای بسیاری مواجه شد. این امر در حالی بود که در سال 1389، یک‌سال 1390 و دوره‌ای از سال91، قیمت مسکن با جهش روبه‌رو نشد و تنها در ماه‌های پایانی سال 1391 افزایش ناگهانی قیمت مسکن شوک بزرگی را به بازار وارد ساخت.

مهدی حیدرپور-مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در مرداد ماه هم سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشته است، گفت: در شهریور تعداد مبایعه‌نامه به 17 هزار و 967 رسید و قیمت‌ها به‌طور میانگین حدود 2 میلیون و 433 هزار تومان بوده است. به این ترتیب با کاهش 10‌درصدی قیمت مسکن، نیمه دوم سال نیز با ثبات همراه خواهدبود.« وی درخصوص بازار اجاره‌بها در سال 1392 نیز گفت:»در کوتاه‌مدت نقش عوامل روانی، انتظارات و عرضه و تقاضای واحدهای اجاره‌ای حائز اهمیت است، به‌طوری ‌که در نیمه اول سال با افزایش تقاضا ناشی از نقل و انتقالات با تحریک عوامل روانی و انتظارات، شاهد اوج‌گیری اجاره بهای مسکن بودیم اما پس از عبور از این دوره و فروکش کردن تقاضای فصلی و فشار روانی به تدریج نوسانات قیمتی در بازار اجاره مسکن تعدیل و به ثبات نسبی می‌رسد.« تعدیلی که خود را به شکل رکود فزاینده نشان داد و از این جهت نگرانی‌های بسیاری را برای خریداران و فعالان این عرصه ایجاد کرد. اما شما شهروند گرامی آگاهید که قیمت ملک در کشور همیشه رو به افزایش بوده و هست و سالانه بین 20 تا 30‌درصد افزایش می یابد.

مهدی حیدرپور

روزنویس های سردبیر آزاداندیش

همان‌گونه که شما خواننده گرامی در جریان هستید بازار ارز و نوسانات موجود در آن در چند سال اخیر پای ثابت اظهارنظر مسئولان دولتی و کارشناسان اقتصادی بوده است. نرخی که افت و خیز آن تاثیرات شگرفی بر اقتصاد ملی برجا نهاد و در کنار افزایش تحریم‌ها پاشنه آشیل اقتصاد شد. با آمدن دولت جدید، تک‌نرخی‌شدن ارز به سیاست اصلی اقتصادی دولتمردان بدل شد و براساس مصوبات از ابتدای سال 1393 استفاده از ارز تک‌نرخی اجباری شد. اما قیمت ارز نیز به نوبه‌خود از جمله چالش‌هایی است که دولت همواره با آن دست به گریبان است. تا جایی که سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ ارز سه هزار تومانی کف قیمت برای ارز است، واکنش‌های بسیاری را نسبت به وی برانگیخت و افراد بسیاری در قامت مخالف و موافق با آن مواجه شدند.

مهدی حیدرپور - بازار ارز

روش القای آرامش در بازار برای بانک مرکزی به طور اصولی استفاده از ابزارهای اقتصادی از جمله دخالت (Intervention) ‌است و نیازی به ذکر رقم توسط مسئولان اقتصادی نیست. مظاهری  پایین‌آمدن بیش از این مقدار قیمت ارز را ناممکن دانست و عملی‌شدن آن را تنها منوط به استفاده از روش‌های اداری و دستوری و تعیین نرخ‌های تصنعی توسط دولت و بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: این‌گونه روش‌ها نیز اولا آرامش و ثبات را به بازار القا نمی‌کند. ثانیا هزینه‌های جدید و سنگینی به دولت بار می‌کند که موجب تشدید کسری بودجه دولت می‌شود و دست‌یابی به نظام تک نرخی را چند سال به عقب می‌اندازد و در نهایت زمینه‌های رانت‌جویی و فساد را در اقتصاد تشدید می‌کند. از جمله مباحثی که همواره مورد انتقاد بوده است، استفاده ابزاری دولت از افزایش نرخ ارز برای ایجاد درآمد خزانه بوده که مظاهری در این خصوص نیز گفت: در سیاست‌های کلان اقتصادی نیز دولت از افزایش نرخ ارز با هدف کسب درآمد برای خزانه منع شده است. لیکن از طرف مقابل نباید برای کاهش مصنوعی قیمت‌ها از اهرم نرخ ارز استفاده کند و از این طریق اولا مردم را فریب دهد ثانیا کسری بودجه دولت را افزایش دهد. ما تجربه هر دو تصمیم ناصحیح را در مدیریت اقتصاد کشورمان داریم و باید از تجارب پر قیمت کشور برای تصمیم‌گیری‌های امروز استفاده کنیم و تجربه را دوباره تجربه نکنیم.

مهدی حیدرپور

روزنویس های سردبیر آزاداندیش

یاد  آن  ایام  شیرین  چون  عسل   
هر چه می گفتیم می کردیم عمل
یاد    آن  ایام  پر  مهر    و    وفا
یاد  آن  دل های پر  صدق  و  صفا

دستها خالی و دل عاری ز هرنوع کینه بود
رافت و عشق و صداقت خصلت دیرینه بود
  حال می دانی کجا رفتند آن مردان پاک؟
کوچ  کردند ، آرمیدند  زیر صد  خروار خاک

مهدی حیدرپور - یادش بخیر2

کو کجایند ؟ کوچ کردند هر کدامین از دیار
بهر  تحصیل ‍‍‍،  بهر  شغل  و  بهر  کار
هر یکی شان سوی شهری شد روان
تا    فراهم  آورد    یک    لقمه    نان

گر  کنیم یادی    ز بوم و زاد گاه خویشتن
سالی یک بار یا ز بهر مرگ قوم خویشتن !
گر  گذاریم  دست  خود  بر روی  دست
می برند  اغیار  به  یغما  هر  چه  هست !

« بر شما بادا ،  ای آزاد اندیشان درود
تا حدودی گرد بیکاری ز ایراجش زدود »

مهدی حیدرپور

روزنویس های سردبیر آزاداندیش

مهدی حیدرپور -فوتبال

امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند، برخی از مردم، ورزشکار حرفه ای اند و گروهی ورزشکار آماتور.

همچنین گروهی طرفدار و علاقه مند به ورزش و دیدن برنامه ها، مسابقات و نمایش های ورزشی بوده و عده ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می گذرانند.

وزارتخانه ها و ادارات ورزشی فراوانی تاسیس شده و مخارج زیادی صرف ورزش، ساختن استادیوم ها، مجتمع ها و باشگاه های ورزشی و نیز تهیه وسائل و لباس های ورزشی و یا تماشای مسابقات ورزشی می شود.

بخش های قابل توجهی از برنامه های تلویزیون، رادیو، مجلات و سایر رسانه های گروهی، به ورزش و اخبار ورزشی اختصاص دارد و خلاصه ورزش یکی از اموری است که در جهان به صورت جدّی مطرح بوده و از جهات مختلف دارای اهمیت می باشد.

حالا این سوال مطرح است که چرا ورزش تا این حد برای ما اهمیت دارد و آیا ورزش اثرات مثبتی بر جامعه بشری دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که ورزش به عوان یک پدیده تربیتی نقش مهمی در اعتلای فرهنگ هر جامعه دارد و این مسئله تا آنجا مورد اهمیت است که در جوامع امروزی ورزش به عنوان ابزاری برای انتقال اخلاقیات و فرهنگ کشورها به کشوری دیگر مورد کاربرد است.

حتی امروز جوامع مختلف در تلاشند تا با صادر کردن ورزش های بومی خود به کشورهای دیگر تمدن و فرهنگ خود را صادر کنند و همین امر سبب افزایش رقابت جوامع بشری شده است.
مهدی حیدرپور
روزنویس های سردبیر آزاداندیش

1- ایجاد نارضایتی در کارکنانی که به دلایل مختلف از جمله ماهیت شغل و وظیفه، امکان استفاده آنان از فرصت دورکاری فراهم نبوده است.

2- فراهم نبودن زیرساخت‌های فنی و بسترهای لازم برای اجرای دورکاری

3- دورشدن کارکنان از محیط کار و عدم امکان دسترسی به آنان در مواقع ضروری

4- کاهش میزان بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی (براساس نظرخواهی انجام شده از مدیران)

5- فقدان بسترهای فرهنگی لازم و عدم سازگاری دورکاری با فرهنگ جامعه ایران و در نتیجه فراهم شدن زمینه بروز اختلافات خانوادگی به دلیل حضور مستمر کارمندان در منزل و تداخل کار اداری با امور خانه.

6- احساس به خطر افتادن امنیت شغلی کارکنان و عدم نیاز به وجود آنان در دستگاه‌های اجرایی

7- عدم وجود نیروهای توانمند و متخصص در پیاده‌سازی مناسب دورکاری در دستگاه‌های اجرایی

8- تمایل شدید کارکنان ضعیف به دورکاری در مقایسه با کارکنان توانمند و در نتیجه کاهش سطح انگیزش کاری کارکنان تلاشگر

9- عدم امکان نظارت مناسب بر انجام وظایف و عملکرد فرد دورکار به دلیل فقدان بسترهای اداری لازم

10- کاهش تعلق سازمانی در کارکنان دورکار به دلیل دوربودن از محیط کار«.

در نتیجه با توجه به مراتب فوق و همچنین به دلیل ایجاد تبعیض میان کارکنان و کاهش انگیزه کارکنان غیردورکار و نگرانی کارکنان دورکار از امنیت شغلی‌شان و در مجموع کاهش محسوس کارایی در برخی از دستگاه‌های اجرایی، پیش‌نویس متن مصوبه مبنی بر لغو تصویب‌نامه طرح دورکاری جهت طرح و تصویب در هیات محترم وزیران ایفاد می‌شود.

با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که دولت یازدهم کمی از بیش از 100 روز از فعالیت خود دومین مصوبه جنجالی دولت دهم در حوزه کار پس از مصوبه طرح مهرآفرین را لغو کرده است. حالا کارمندانی که طی چند ماه اخیر در خانه‌هایشان کارهای دولتی را انجام می‌دادند دوباره می‌توانند به پشت میزهای خود در ادارات دولتی بازگردند.

مهدی حیدرپور

روزنویس های سردبیر آزاداندیش

این روزها آرایش کردن بیش از گذشته میان زنان و دختران جوان رایج شده است. اگر در کشورهای غربی پیرزن های 70 سال به بالا، خود را با انواع ترفندها می خواهند زیبا و جوان نشان دهند، در کشور ما بسیاری از دختران نوجوان 14 سال به بالا، هر روز وقت زیادی از خود را روبروی آینه می گذرانند تا خوشگل شوند، غافل از این که پزشکان متخصص پوست نسبت به عوارض آرایش های غلط هشدار می دهند.

دکتر نسترن فرزان، متخصص پوست و مو دراین باره می گوید: کرم پودرها، لاک ناخن، رژ لب، ریمل چشم و سایه ها در رنگ های متنوع از جمله مواد آرایشی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند.

وی می افزاید: متاسفانه اغلب خانم ها بدون توجه به ویژگی های پوست خود از این مواد استفاده می کنند. مثلا کسی که پوست خشک دارد، به هیچ وجه نباید از کرم پودرهای خشک استفاده کند، در حالی که دارندگان پوست های چرب می توانند از این پودرها استفاده کنند.

او درباره استفاده از مواد آرایشی چرب کننده توضیح می دهد: بیشتر عوارض مواد آرایشی پوست، به مواد چرب مربوط می شود و در نهایت موجب بروز آکنه روی پوست خواهد شد.

به گفته وی، مواد آرایشی چرب، منافذ پوست را می بندند و موجب بروز جوش های سرسیاه روی پوست می شوند.

-مهدی حیدرپور - عوارض آرایش صورت

دکتر فرزان توصیه می کند، خانم ها پیش از استفاده از مواد آرایشی، آن را روی دست خود امتحان کنند و در صورت نداشتن حساسیت، از آن استفاده کنند. ضمن این که به گفته وی، مدت زمان استفاده از مواد آرایشی بین 6 ماه تا یک سال است. بنابراین باید به تاریخ تولید و مصرف این مواد توجه شود و از خرید مواد آرایشی گرانقیمت خودداری کرد، چون ممکن است در مدت زمان کوتاه مورد استفاده قرار نگیرند.


روزنویس های سردبیر آزاداندیش

جامعه ی امروز یا به سخنی دیگر، ایران امروز ، مردمی کم حوصله ؛ و حکومتی کم حوصله تر دارد و چنانکه شایسته آنهاست ، باکسانی که کیش و آیین آنها را ندارند ، رفتار نمی کند .

 به شرطی که حقایق و واقعیات را آنچنان که هست بپذیریم و در صدد دفاع از عملکردهایمان برنیاییم ، خواهیم دید که حکومت ما یک صدم هزینه ای را خرج مساجد و  اماکن مقدس خود می کند خرج اماکن مقدس دیگر ادیان و مذاهب نمی نماید و آن قدر که برخورد شیعیان با هم کیشان خود  دوستانه است با کسانی که اهل کیش و مذهب او نیستند دوستانه رفتار نمی کنند.

 کسی نمی گوید بودجه ی مثلا ، شصت میلیون شیعه ی موجود در ایران با بودجه چند ده هزار زرتشتی برابر باشد ، یا دولت برای اماکن مقدس و حوزه های علمیه سنی ها همان اندازه خرج کند که برای حوزه های علمیه شیعه می نماید ، یا به ارامنه ، یا یهودیان و امثالهم هزینه ای مساوی با شیعیان بدهد تا بتوانند اماکن مذهبی شان را نگهداری کنند یا گسترش دهند اما ،‌ وظیفه ی دولت است که به تناسب مردم و تعداد پیروان ادیانی که دارد ، هزینه های مذهبی آنان را فراهم کرده و از آنان حمایت کند .

شک نیست که نگاه سنی و شیعه به دین یکی نیست و گاه و در برخی موارد، دیدگاهی مخالف و ضد هم دارند ؛ و بازهم، شک نیست که زرتشتی نگاهش با مسلمان در برخی امور متفاوت و گاه متضاد است اما ، این دلیل نمی شود که به صرف عدم همفکری یا مخالفت دیگران با اندیشه ما ، وچون ما در اکثریت هستیم به خود اجازه دهیم تا حق و حقوق آنها را پایمال کنیم و با نگاهی ایدئولوژیک ، ثروت و قدرت را در اختیار گرفته ، سبب رنجش هم میهنان خود بشویم .


........ مهدی حیدرپور-احترام به ادیان

چه فرقی است بین کسی که به خدا اعتقاد ندارد اما ، به مردم خدمت می کند با آن که معتقد به خداست و خدمتگزار مردم است . اگر شرط شرکت در اجتماع سود رسانی فرد به جامعه باشد و شرط طرد افراد ، زیان بخشی آنان به دیگران ، چه فرقی بین یهودی و مسلمان و زرتشتی و نصاراست ؟

ایرانیان ، از آن دسته افرادی نبودند که چون فلان کس هم فکر و هم دین آنها نبود حکم مرگ و طردش را صادر کنند . ایرانیان از همان جایی آمده یا از همان گروهی هستند که هند را کشور هزار مذهب کرد و تحمل و مدارا  را به جایی رساند که بنا به گفته ی گزارشگران ، در یک خیابان هند ، چندین معبد است که خدایانشان یا متفاوت و یا ضد هم اند ، بی این که نیایشگران این خدایانِ متضاد ، با هم دشمنی کنند و مزاحم یکدیگر شوند .

نه مردم و نه حکام ایران از آن دست افرادی نبودند که در پی ترویج دین خود باشند ؛ و برای همین هم ، امپراتوری پهناور ایران قرن ها دوام آورد . نگاه کنید به رفتار داریوش در برخورد با کسانی که دین و آیینی جز دین او داشتند .

در پایان :‌ چقدر باید بگذر تا سخن از کُرد ، ترک ، فارس ، لُر ، عرب ، بلوچ ، سنی ، شیعه ، یهودی ،‌زرتشی ،‌ مسیحی ووو نباشد و دولتیان و مردم ، در آغاز خود را انسان ، و سپس ایرانی بدانند و معیار و ملاک ِ سنجش افراد ، انسان بودن آنها باشد ، ‌نه دین و آیین و مذهب و قومیت شان ؟

اماسه راهکار برای مقابله با توهین به ادیان مطرح کرده است:

تلاش برای منزوی کردن افراطیون در همه محافل فرهنگی ومذهبی

یافتن یک راه حل قانونی وحقوقی برای تهیه یک منشور جهانی الزام آور جهت احترام به ادیان، انبیاء الهی وشخصیت های مورد احترام ملت ها

اقدامات حقوقی ازقبیل شکایات وپیگیری چنین اهانت هایی در محافل حقوقی وبین المللی

 به امید آن روز

روزنویس های سردبیر آزاداندیش

تعدادى از متخصصان این پرسش را از گروهى از بچه هاى ٤ تا ٨ ساله پرسیدند که: «عشق یعنى چه؟»
پاسخ هایى که دریافت شد عمیق تر و جامع تر از حدّ تصوّر هر کس بود. در اینجا بعضى از این پاسخ را براى شما می آوریم:

• هنگامى که مادربزرگم آرتروز گرفت دیگر نمی توانست دولا شود و ناخنهاى پایش را لاک بزند. بنابراین، پدربزرگم همیشه این کار را براى او می کرد، حتى وقتى دستهاى خودش هم آرتروز گرفت. این یعنى عشق. (ربکا، ٨ ساله)

• وقتى یک نفر عاشق شما باشد، جورى که اسمتان را صدا می کند متفاوت است. شما میدانید که اسمتان در دهن او در جاى امنى قرار دارد. (بیلى، ٤ ساله)

• عشق هنگامى است که یک دختر به صورتش عطر می زند و یک پسر به صورتش ادوکلن می زند و با هم بیرون می روند و همدیگر را بو می کنند. (کارل، ٥ ساله)

• عشق هنگامى است که شما براى غذا خوردن به رستوران می روید و بیشتر سیب زمینى سرخ کرده هایتان را به یکنفر می دهید بدون آن که او را وادار کنید تا او هم مال خودش را به شما بدهد. (کریس، ٦ ساله)

مهدی حیدرپور - کودکی

• عشق هنگامى است که مامانم براى پدرم قهوه درست می کند و قبل از آن که جلوى او بگذارد آن را می چشد تا مطمئن شود که مزه اش خوب است. (دنى، ٧ ساله)

• عشق هنگامى است که دو نفر همیشه همدیگر را می بوسند و وقتى از بوسیدن خسته شدند هنوز می خواهند در کنار هم باشند و با هم بیشتر حرف بزنند. مامان و باباى من اینجورى هستند. (امیلى، ٨ ساله)

• اگر می خواهید یاد بگیرید که چه جورى عشق بورزید باید از دوستى که ازش بدتان می آید شروع کنید. (نیکا، ٦ ساله) (ما به چند میلیون نیکاى دیگر در این سیاره نیاز داریم)

• عشق هنگامى است که به یکنفر بگوئید از پیراهنش خوشتان می آید و بعد از آن او هر روز آن پیراهن را بپوشد. (نوئل، ٧ ساله)

• عشق شبیه یک پیرزن کوچولو و یک پیرمرد کوچولو است که پس از سالهاى طولانى هنوز همدیگر را دوست دارند. (تامى، ٦ ساله)

• عشق هنگامى است که مامان بهترین تکه مرغ را به بابا میدهد. (الین، ٥ ساله)

• هنگامى که شما عاشق یک نفر باشید، مژه هایتان بالا و پائین میرود و ستاره هاى کوچک از بین آنها خارج می شود. (کارن، ٧ ساله)

• شما نباید به یکنفر بگوئید که عاشقش هستید مگر وقتى که واقعاً منظورتان همین باشد. اما اگر واقعاً منظورتان این است باید آن را زیاد بگوئید. مردم معمولاً فراموش میکنند. (جسیکا، ٨ ساله)

و سرانجام ...برنده ما یک پسر چهارساله بود که پیرمرد همسایه شان به تازگى همسرش را از دست داده بود.

پسرک وقتى گریه کردن پیرمرد را دید، به حیاط خانه آنها رفت و از زانوى او بالا رفت و همانجا نشست. وقتى مادرش پرسید به مرد همسایه چه گفتی؟ پسرک گفت: "هیچى، فقط کمکش کردم که گریه کند"

روزنویس های سردبیر آزاداندیش
نشخوار فرهنگي يعني جدال‌هاي بي‌سر و ته و تكرار مكرراتي كه هيچ حرف تازه‌اي براي گفتن ندارند و هنوز كه هنوز است مهم‌ترين نقد به روشنفكري ديني را در اين مي‌بينند، مي‌گويند و مي‌نويسند كه اساسا كار روشنفكري از كار دين جدا است و آب اين دو در يك جوي جاري شدني نيست.
بايد بپذيريم دانشگاه تنها «عمارت» نيست، كانون تفكر است. محل تربيت شهروندي است. جايگاه اصلي گفت‌وگو و نقد است. دانشگاهِ زنده، فعال و زبان‌آور را نشانه حيات جامعه بدانيد و دانشگاهِ دل‌مرده، منفعل و نظاره‌گر را علامت بيماري و ركود جامعه. اصحاب سياست با هر گرايشي كه دارند، بايد به انفعال و انزوا و بي‌تفاوتي و تماشاگري دانشگاه و دانشجو حساس باشند. نه علم در زمين مُرده مي‌رويد و نه دانشگاهِ بي‌نشاط باري از دوش جامعه برمي‌دارد. دانشگاه اگر مي‌خواهد در تراز آرزوهاي نسل آرمان‌خواه دانشگاهي باشد و كانون اصلي توسعه علمي كشور شود، بايد مركز تحولات جامعه باشد. شرايط دشواري كه دانشگاه در اين سال‌ها پشت سر گذاشته است و سرمايه اجتماعي كه متأسفانه با ناديده‌گرفتن الزامات آزادي‌هاي علمي و استقلال نهادي در معرض فرسايش قرار گرفته است، امروز نهاد دانشگاه را از حساسيت و فعاليت اجتماعي و سياسي درخور دور كرده است. بايد سخن و خواست آشكار و پنهان دانشگاهيان و دانشجويان را شنيد و در برابر آن فروتن شد. امن‌‌بودن محيط دانشگاه، نه امنيتي‌بودن آن و كيفيت‌يافتن علمي آن، نه افتادن در چنبره كميت و اولويت‌دادن به حيات آكادميك و نه ترجيح مدرك و فرماليسم و خلاصه بازگرداندن انضباط علمي، آزادي علمي، اخلاق علمي، مسئوليت و ديد‌باني اجتماعي، ازجمله ضرورت‌هايي است كه مي‌تواند فضاي امروز دانشگاه را بهبود بخشد و به اعتبار روزهايي، مانند امروز تأمل در اين وضعيت را موضوع گفت‌وگوهاي مختلف درباره دانشگاه و دانشجو و ميان دانشگاه و دانشجويان قرار دهد. .